عواقب حقوقی و کیفری نیلینگ

همانطور که در جریان هستید، برای اجرا نیلینگ به دلیل اینکه المان های نیلینگ (آموزش مهاربندی به روش نیلینگ) وارد زمین پلاک های مجاور شوند باید رضایت مالکین زمین های مجاور کسب شود.

عواقب حقوقی و کیفری نیلینگ اجرا نیلینگ بدون رضایت همسایه، چه تبعات قانونی به همراه خواهد داشت؟

طبق قانون مدنی، مالک زمین همسایه، که در آن ساخت و ساز انجام داده؛ به صورت شش دانگ مطعق به اوست.

تعریف شش دانگ زمین به چه معناست؟

چرا می گویند شش دانگ؟! شش دانگ به معنای مالکیت شش دانگ هست در شش جهت یعنی شمال، جنوب، غرب، شرق، بالا و پایین که می شود شش جهت. منظور از بالا، آسمان بالای زمین و پایین، زمین زیر آن می باشد.

به همین دلیل، جهت مهاربندی به روش نیلینگ باید حتما رضایت کتبی همسایه را کسب کنید، اما اگر عملیات نیلینگ صورت بگیرد و شما رضایت کتبی نداشته باشید، مالک زمین همسایه میتواند از شما شکایت کند.

مواردی که مالک زمین همسایه میتواند در دادخواست حقوقی اعلام کند

  1. مورد اول که میتواند پیگیری کند و در دادخواست حقوقی بیاورد این است که تا زمانی که شما نیل یا Anchor شما در زمین همسایه وجود دارد باید اجرت المثل زمین را به ایشان پرداخت کنید، یعنی در طول زمانی که از زمین همسایه استفاده کردید باید اجاره زمین را پرداخت کنید.
  2. مورد دوم؛ مالک زمین همسایه با ذکر این مسئله که «گودبرداری از زمین، ممکن است در آینده با مشکل رو به رو شود» نیز میتواند از شما شکایت کند و شما مجبور به پرداخت خسارت به ایشان هستید.
  3. و مورد سوم اگر شما حین عملیات نیلینگ به زمین همسایه خسارت وارد کرده باشید (موجب نشست زمین شوید یا چاه فاضلاب را سوراخ کرده باشید) باید آن را نیز پرداخت کنید.

با توجه به این تعریف حتی عبور فلش تاورکرین از روی سقف همسایه غیر مجاز هست و در صورت شکایت همسایه ،بدون رضایت آنها امکان استفاده از تاور وجود ندارد.

لذا به ناظرین توصیه می شود علی الخصوص در زمینه نیلینگ در صورت عدم رضایت محضری از همسایگان ،در خواست نمایند طرح پایدار سازی گود توسط محاسب تغییر کند ، در غیر این صورت ،حکم شورای انتظامی در انتظار ناظران ناآگاه خواهد بود.

نقشه برداری
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها