پکیج آمادگی آزمون نظارت و اجرا ویژه آزمون 1403
آموزش مقررات ملی

نکات نعل درگاه و محاسبه طول تیر نعل درگاه | مبحث هشتم

4.7/5

مشخصات فیلم آموزشی

نعل درگاه در مبحث هشتم از مهمترین موضوعات مطرح در آزمون نظام مهندسی است که در این ویدئو به بررسی طول نعل درگاه و حل یک سوال از آن می پردازیم
4.7/5

نعل درگاه یک قطعه فولادی یا بتن مسلح است که در بالای بازشو ها در ساختمان بنایی قرار گرفته و وظیفه ان تحمل وزن مصالح بالای بازشو است.

در این ویدئو به بررسی و محاسبه طول تیر نعل درگاه پرداخته ام و یک سوال از آزمون نظام مهندسی مهر ۱۴۰۲ را حل کرده ایم

ابتدا نگاهی به صفحه ۵۲ مبحث هشتم ویرایش ۱۳۹۸ می اندازیم و بند های زیر را در مورد آن خواهیم دید

نعل درگاه

نعل درگاه در مبحث هشتم

۱- نعل درگاه میتواند از مصالحی مانند بنایی ،مسلح ،فولاد بتن مسلح درجا و یا بتن مسلح پیش ساخته باشد در طبقه زیر ،زمین استفاده از نعل درگاه فولادی مجاز نمی باشد.

۲- بار وارد برآن  عبارت است از بخشی از دیوار مثلثی شکل که اضلاع جانبی آن با افق زاویه ۶۰ درجه میسازد تمام بار مثلث به اضافه کفها و تیرها باید در طراحی نعل درگاه در نظر

گرفته شوند. 

۳- طول تکیه گاه تیر نعل درگاه در هر طرف باید حداقل ۳۵۰ میلیمتر یا یک دهم طول دهانه هر کدام که بیشتر است در نظر گرفته شود.

 

با توجه به قسمت سوم این بند از مبحث هشتم ، کل طول تیر  برابر است با مجموع طول دهانه + طول تکیه گاه تیر نعل درگاه در هر طرف که در شکل زیر نمایش داده شده است

طول تیر تعل درگاه

 

سوال معماری نظارت مهر ۱۴۰۲

در یک دیوار باربر با مصالح بنایی دو بازشوی پنجره به فاصله ۶۰ سانتی متر از یکدیگر و هر کدام به عرض ۸۰ سانتی متر و به فاصله ۱ متر از دیوارهای جانبی تعبیه شده است. طول نعل درگاه مشترک این دو پنجره حداقل چند سانتی متر باید باشد؟

۱)۳۰۰

۲)۲۹۰

۳)۲۴۰

۴)۲۶۰

کلیدواژه این سوال :

طول نعل درگاه : م۸ص۵۲

حل سوال :

مطابق آنچه گفته شد برای محاسبه طول کل تیر نعل درگاه نیاز به محاسبه طول تکیه گاه  آن داریم و با اضافه کردن این مقدار به طول دهانه آن پاسخ صحیح برابر با ۲۹۰ سانتیمتر خواهد بود.

برای مشاهده کامل حل تشریحی این سوال حتما ویدئوی بالا را مشاهده کنید

 

برای مطالعه مبحث هشتم و آمادگی آزمون نظام مهندسی باید به این نکته توجه داشته باشید که این مبحث از ویرایش ۱۳۹۸ نسبت به ویرایش قبل تغییراتی را داشته و موضوعات محاسباتی بیشتری در آن جا داده شده است و در نهایت ذکر این نکته ضروری است که مبحث ۸ با توجه به بودجه بندی این آزمون ها  از مهمترین و پر سوال ترین منابع آزمون ظارت و اجرا هم در رشته عمران و هم در رشته معماری است پس مطالعه ان را حتما جدی بگیرید.

برای مشاهده ویدئو های رایگان بیشتر از آموزش مباحث مقررات ملی ویژه آزمون نظارت و اجرا اینجا کلیک کنید . همچنین پیشنهاد میشود برای آمادگی کامل این آزمون با استفاده از پکیج ویدئویی آی سیویل ( اینجا ) گام بلندی برای قبولی در آزمون برداشته و به تمامی ابزار هایی که برای موفقیت در این ازمون نیاز دارید دسترسی کامل داشته باشید

مهندس مهدی رادمرد

مهندس مهدی رادمرد

موسس سایت آی سیویل و مدرس دوره های آزمون نظام مهندسی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین آموزش های ویژه آزمون نظارت و اجرا

دوره ویدئویی + کلیدواژه + لیبل ( تخفیف ویژه)

ویژه آزمون نظارت و اجرا رشته عمران و معماری

تمامی ابزار های لازم برای قبولی در آزمون نظام مهندسی در این بسته با تخفیف ویژه ارائه شده است