پکیج آمادگی آزمون نظارت و اجرا ویژه آزمون 1403
آموزش مقررات ملی

سقف تاق ضربی از مبحث هشتم | حل سوال آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

4.7/5

مشخصات فیلم آموزشی

سقف تاق ضربی از مبحث هشتم مقررات ملی به بهانه سوال آزمون معماری مهر 1402 در این ویدیو مورد برسی قرار گرفته است . پس از برسی این بحث سوال آزمون معماری را حل کرده ایم.
4.7/5

مبحث سقف تاق ضربی  از مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان یکی از مباحثی است که در آزمون نظام مهندسی مهر ۱۴۰۲ مورد توجه طراحان سوال قرار گرفته است.
در این ویدیو و در ادامه مطلب به توضیح این بحث میپردازیم و در ادامه یک سوال از آزمون معماری اجرا مهر ۱۴۰۲ حل میکنیم.

 

ضوابط سقف تاق ضربی

در صفحه ۱۲۳ و ۱۲۴ از مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان ما ۱۱ مورد توضیحی درباره سقف تاق ضربی داریم. ۵ مورد اول به دلیل اهمیت بسیار بالا مورد برسی قرار میگیرد.

به بند زیر توجه نمایید.

 

۱-۸-۵-۵-۸ سقف تاق ضربی

در طراحی و اجرای سقف تاق ضربی رعایت موارد زیر الزامی است.

۱- تیرآهنهای سقف باید بر اساس روش تنش مجاز و برای بارهای خدمت ساکن، سربار و زلزله عمود بر صفحه (سقف طراحی شوند به جای بار زلزله میتوان بار ساکن را ۵۰٪ افزایش داد.

۲- فاصله بی بین تیرآهنهای سقف نباید از ۱ متر بیشتر باشد.

۳- خیز تاق آجری نباید از ۵۰ میلی متر کمتر باشد.

۴- طول نشیمن تیرهای اصلی سقف بر روی کلاف افقی باید برابر عرض کلاف باشد.

۵- تیرآهنهای سقف باید در فواصل حداکثر ۲ متر توسط تیرآهنهای عرضی (حداکثر یک شماره کمتر از تیرآهن (اصلی که در دل تیرآهنهای سقف قرار میگیرند به یکدیگر متصل شوند. لازم است تیرآهنهای عرضی در محل تقاطع تیرآهنهای اصلی با دیوار باربر روی کلاف افقی) نیز اجرا شوند.

 

حل سول آزمون معماری ۱۴۰۲ با توجه به ضوابط سقف تاق ضربی

بر روی دو دیوار آجری موازی به ضخامت ۳۵ سانتی‌متر با مصالح بنایی و به فاصله محور تا محور ۵ متر و با کلاف بتنی هم‌عرض دیوار بر روی آن‌ها سقف تاق ضربی اجرا شده است. طول تیرآهن های اصلی این سقف چند سانتی‌متر باید باشد؟ تعداد تیرآهن‌های عرضی که در دل تیرآهن‌های اصلی سقف قرار می‌گیرند و آن‌ها را به یکدیگر اتصال می‌دهند حداقل چه تعداد می‌باشد؟(معماری اجرا مهر ۱۴۰۲)

۱) ۵۱۰ سانتی‌متر و ۳ عدد                                   ۲) ۵۳۵ سانتی‌متر و ۴ عدد

۳) ۵۰۰ سانتی‌متر و ۴ عدد                                  ۴) ۵۲۵ سانتی‌متر و ۳ عدد

حل سوال با کلید واژه آی سیویل

اگر بخواهیم از کلیدواژه آی سیویل استفاده کنیم میتوانیم “تاق ضربی”  را کلیدواژه قرار بدهیم. اما توجه داشته باشید که این کلمه منابع زیادی را ارجاع میدهد. به کلامی دیگر این کلیدواژه، عمومی است. اما اگر کلمه “تیر آهن عرضی” را به عنوان کلید واژه انتخاب کنیم ، این کلیدواژه دقیقا مارا به مبحث هشتم صفحه ۱۲۳ خواهد برد. بنابراین این کلیدواژه بسیار سریع تر و راحت تر مارا به جوابمان میرساند.

راهنمای استفاده از کلیدواژه آی سیویل 

حل سوال به صورت عادی

با توجه به صورت سوال ، ۲ دیوار داریم که فاصله محور تا محور آنها ۵ متر میباشد. و ضخامت هر دیوار نیز ۳۵ سانتی متر میباشد.

تیرآهن اصلی باید کاملا روی کلاف افقی قرار بگیرد. اگر فاصله محور به محور دیوار ۵ متر باشد، در هر طرف مطابق شکل زیر در هر طرف یک نصف ضخامت داریم که مجموعا برابر با یک ضخامت دیوار یعنی ۳۵ سانتی متر مباشد.

 

سقف تاق ضربی

پس تیر آهن ما برابر میشود با ۵ متر و ۳۵ سانتی متر که در گزینه ها فقط در گزینه ۲ ضخامت را ۵ متر و ۳۵ سانتی متر داده است . بنابراین گزینه ۲ درست است.

اما در قسمت دوم سوال ، باید تعداد تیر آهن های عرضی که در دل تیر آهن های اصلی سقف قرار میگیرند را بدست آوریم.

به تصویر زیر توجه نمایید.

 

تیر آهن عرضی سقف تاق ضربی

 

اول باید توجه کنیم که روی کلاف حتما تیر آهن عرضی قرار میگیرد. پس در هر طرف یک تیر آهن و در مجموع ۲ تیر آهن داریم. از طرف دیگر فاصله تیر آهن های عرضی از هم باید حداکثر ۲ متر باشد. با توجه به اینکه طول تیر آهن های اصلی ۵۳۵ سانتی متر هستند، پس باید بیت این ۲ تیر آهن عرضی ۲ تیرآهن دیگر نیز قرار داده شوند. تا فاصله بین تیر آهن های عرضی کمتر از ۲ متر باشد.(در این سوال فاصله بین هر ۲ تیر آهن تقریبا برابر است با ۱.۷۸ متر) پس مجموعا تداد تیر آهن های عرضی ۴ عدد است. (جواب صحیح گزینه ۲)

مهندس مهدی رادمرد

مهندس مهدی رادمرد

موسس سایت آی سیویل و مدرس دوره های آزمون نظام مهندسی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین آموزش های ویژه آزمون نظارت و اجرا

دوره ویدئویی + کلیدواژه + لیبل ( تخفیف ویژه)

ویژه آزمون نظارت و اجرا رشته عمران و معماری

تمامی ابزار های لازم برای قبولی در آزمون نظام مهندسی در این بسته با تخفیف ویژه ارائه شده است