• صفحه اصلی
  • Uncategorized
  • راهنمای دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی | جدید ترین راهنمای گام به گام
پکیج آمادگی آزمون نظارت و اجرا ویژه آزمون 1403

راهنمای دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی | جدید ترین راهنمای گام به گام

مراحل درخواست پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی پس از قبولی در آزمون یکی از مهمترین سوالات قبول شدگان است که در این مقاله میخواهیم بصورت کاملا ساده و البته گام به گام به جدید ترین روش دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی بپردازیم و در ادامه خواهید دید که چگونه میتوانید در چند گام ساده و بدون هیچ ابهامی درخواست مجوز نظام مهندسی را ثبت کنید.

این راهنما شامل کاملترین فیلم راهنماست که مراحل را بصورت گام به گام و تصویری به شما نشان داده است و همچنین تمامی مدارک مورد نیاز برای پروانه اشتغال مهندسی نیز در همین راهنما گنجانده شده و لینک های مهم برای دسترسی به درگاه اینترنتی برای صدور مجوز آورده شده است پس تا انتها با ما همراه باشید.

آنچه در این راهنما خواهید دید

فیلم راهنمای تصویری درخواست پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی

برای آگاهی کامل از مراحل دریافت پروانه مهندسی فیلم زیر را تا انتها مشاهده کرده و همراه با آن پیش بروید تا هیچ ابهامی در این زمینه نداشته باشید

نمایش ویدیو درباره راهنمی پروانه اشتغال نظام مهندسی

اعتبار نتیجه قبولی شما برای دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی چقدر است؟

۱- اعتبار نتیجه داوطلبینی که حد نصاب را کسب کرده اند: پس از قبولی در آزمون نتیجه قبولی شما برای دریافت پروانه و اقدام به اخذ پروانه تا ۳ سال اعتبار دارد و اگر در این مدت برای دریافت ن اقدام نکنید نتیجه آزمون شما منقضی شده و باید مجدد در آزمون نظام مهندسی شرکت کنید.

۲- اعتبار نتیجه آزمون قبولی مشروط: همانطور که در پست مربوط به قبولی های مشروط نظام مهندسی گفته شد برای نمرات ۴۸ و ۴۹ با گذراندن دوره هایی میتوان برای پروانه اشتغال اقدام کرد اما اعتبار نتیجه قبولی مشروط مانند قبولی های قطعی ۳ سال نیست و باید کمی پس از دیدن قبولی مشروط برای ثبت نام دوره ها اقدام کنند ( اطلاعات بیشتر در این پست)

مراحل درخواست پروانه نظام مهندسی در یک نگاه

مراحل ۴ گانه اقدام برای دریافت پروانه نظام مهندسی پس از قبولی در آزمون بصورت خلاصه به شرح زیر است که در ادامه هر کدام را بصورت کامل شرح داده ایم.

۱- عضویت در نظام مهندسی استان 

۲- پرداخت آنلاین  هزینه  صدور پروانه از طریق سامانه پاتمک  patmak.mrud.ir 

۳- ثبت درخواست مجوز در درگاه ملی مجوز   mojavez.ir  و دریافت کد رهگیری 

 لینک مستقیم دریافت مجوز اشتغال به کار مهندسی شخص حقیقی 

۴- بارگذاری مدارک لازم برای صدور پروانه در سامانه سپامک  spamak.mrud.ir

 

مرحله اول : نحوه عضویت در نظام مهندسی استان

 عضویت در نظام مهندسی غالبا بصورت اینترنتی انجام میشود . برای این کار کافیست به سایت نظام مهندسی استان خود مراجعه کرده و راهنمای عضویت در نظام مهندسی را مطالعه و مراحل را انجام دهید تا عضویت شما کامل شود.

مرحله دوم : پرداخت هزینه صدور پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی

برای پرداخت هزینه مجوز پروانه نظام مهندسی باید وارد سامانه پاتمک به آدرس اینترنتی patmak.mrud.ir  شوید.

همانطور که در فیلم راهنما گفته شد با گذراندن مراحلی که پس از ورود به درگاه خدمات الکترونیکی دولت سپری خواهید کرد در نهایت با پرداخت هزینه به شما یک کد رهگیری داده خواهد شد که در مراحل بعدی در صورت نیاز این کد را باید داشه باشید.

نکته : برای طی کردن مراحل اخذ مجوز اشتغال به کار مهندسی در تمامی مراحل باید شماره تلفن همراه که وارد میکنید به نام شخص شما باشد.

دریافت پروانه اشتغال نظام مهندسی

مرحله سوم: ثبت درخواست پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی در درگاه ملی مجوز

در این مرحله از ثبت درخواست پروانه اشتغال مهندسی کافیست به سایت مجوز بروید و با جستجوی عبارت “پروانه اشتغال به کار مهندسی شخص حقیقی” یا بصورت مستقیم با کلیک روی دکمه زیر اطلاعات خواسته شده را تکمیل کرده و درخواست خود را ثبت نمایید و پس از دریافت کد رهگیری به سایت سپامک هدایت خواهید شد که در مرحله چهارم توضیح داده شده است.

نکته : در این مرحله نیازی به ارائه تصویر مدارک برای بارگذاری در سامانه ندارید و شما صرفا درخواست صدور مجوز را ثبت میکنید و در مرحله چهارم است که باید با بارگذاری مدارک درخواست خود را تکمیل کرده و صدور پروانه اشتغال مهندسی را کامل کنید

درخواست مجوز صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی

مرحله چهارم: تکمیل درخواست پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی در سامانه سپامک

در این مرحله شما باید با ارائه تصویر مدارکی که در ادامه آمده است مطابق با فیلم راهنما درخواست پروانه اشتغال نظام مهندسی را تکمیل کنید اما قبل از آن به نکات زیر توجه داشته باشید

۱- زمان تکمیل درخواست پروانه اشتغال نظام مهندسی پس از قبولی در آزمون

پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی در راهنمای آزمون تاریخی برای مراجعه به سامانه سپامک درج شده است که باید پس از آن تاریخ برای تکمیل درخواست به سامانه سپامک مراجعه کنید. اما شما تا قبل از این تاریخ میتوانید سه مرحله قبلی را برای درخواست پروانه انجام بدهید و منتظر نمانید.

به عنوان مثال در آزمون مهر ۱۴۰۲ پس از اعلام نتایج تاریخ ثبت اطلاعات در سامانه سپامک را از تاریخ ۳۰ در ماه ۱۴۰۲ به بعد اعلام کرده اند

۲-شرایط لازم برای صدور مجوز پروانه در سایت سپامک

۱-ارایه مدارک احراز هویت 

۲-داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دایم برای آقایان

۳-داشتن عضویت معتبر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

۴-داشتن تاییدیه سابقه بیمه حداقل یک سال برای صلاحیت اجرا و برای سایر صلاحیت ها سابقه کار و تجربه مفید وفق ماده ۶ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان 

۵-داشتن مفاصا حساب مالیاتی 

۶-داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته های هفتگانه مهندسی ساختمان شامل: عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی، نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک و و رشته های مرتبط با مهندسی ساختمان که محتوای علمی و آموزشی آنها با رشته های اصلی بیش از ۷۰ درصد در ارتباط باشد و خدمات فنی معینی در زمینه های طراحی، محاسبه، اجراء، نگهداری، کنترل، آموزش، تحقیق و نظایر آن به بخش های ساختمان و شهرسازی عرضه می‌کند از دانشگاه و موسسه آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که درخصوص مدارک تحصیلی شرایط زیر الزامی است:

– برای فارغ التحصیلان خارج از کشور ارائه اصل ارزشنامه تحصیلی الزامی است.

– برای فارغ التحصیلان داخـل کـشور در صورتیکه اعتبار گواهینامه موقت به پایـان رسیده باشد، می‌بایست اصـل گواهینـامه پایـان تحصیـلات یا دانشنامه تحصیلی ارائه گردد.

– دارندگان مدارک تحصـیلی کارشناسی ارشد ناپیوستـه و بالاتر می باید مدارک مربوط به کـارشنــاسی و یا کاردانی خود را نیز برای احتساب سابقه و تعیین کد رشته به سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان ارائه نمایند

– کسانیکه دارای تعهد خدمت می باشند، در صورت اخذ نـامه از صندوق رفاه دانشجویان (واقع در‌خیابان شهیدبهشتی، خیابان پـاکستان کوچه دوم) می توانند گواهینامه موقت را ارائه نمایند.

۷-تکمیل کاربرگ درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی (کاربرگ شماره ۴- اشخاص حقیقی)       –            –

۸-داشتن گواهی سابقه کار متقاضی به استناد ماده ۶ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان.(کاربرگ شماره ۵ اشخاص حقیقی) کارشناسی: ۳ سال، کارشناسی ارشد: ۲سال، دکتری: ۱ سال (راهنمای ارائه گواهی سابقه کار)       

۹-پرداخت هزینه صدور مجوز

۱۰-دریافت فرم اعلام بدهی عضویت و پرداخت بدهی اعلام شده و ارائه فیش واریزی بعنوان تسویه حساب، در هنگام تحویل دادن مدارک     

۳-مدارک لازم برای پروانه اشتغال مهندسی در سایت سپامک

  1. تصویر شناسنامه
  2. تصویر کارت ملی
  3. تصویر مدرک تحصیلی در رشته های موضوع مواد۶ و۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (رشته های اصلی مهندسی شامل: معماری ، عمران، تاسیسات برقی ، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری و رشته های مرتبط با مهندسی ساختمان که محتوای علمی و آموزشی آنها با رشته های اصلی بیش از ۷۰ درصد در ارتباط باشد و خدمات فنی معینی در زمینه های طراحی، محاسبه، اجراء، نگهداری، کنترل، آموزش، تحقیق و نظایر آن به بخش های ساختمان و شهرسازی عرضه می‌کند
  4. تصویر مستند سابقه کار با توجه به بند ۴ فوق الاشاره
  5. تصویر کارت عضویت معتبر در سازمان نظام مهندسی استان
  6. تصویر کارنامه و شماره سریال قبولی در آزمون حرفه ای مهندسان (پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی به نشانی www.inbr.ir)
  7. تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت تحصیلی یامعافیت دائم (برای متولدین ذکور که سن آنها با احتساب روز و ماه کمتر از ۵۰ سال تمام باشد). (به استثنای اعضای رسمی یا پیمانی هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه معرفینامه مستند از این بند مستثنی می باشند).
  8. دو قطعه عکس رنگی ۴*۶ جدید با زمینه سفید (بدون عینک، کلاه، کروات، زیور آلات و دستمال گردن بدون روتوش) برای خانم‌ها قرص صورت مشخص و با حجاب) برای صدور هر بار پروانه اشتغال
  9. تصویر رسید بانکی (واریز شده به حساب شبای IR350100004001036302009001 (درآمد حاصل از سایر خدمات وزارت راه وشهرسازی) به نام خزانه بابت هزینه صدور مجوز
  10. تصویر گواهی سابقه بیمه (درصورت داشتن)
  11. مفاصا حساب مالیاتی از اداره امور مالیاتی
  12. تاییدیه کد پستی ده رقمی

۴-استعلامات بین دستگاهی برای پروانه اشتغال مهندسی در سایت سپامک

در این سایت استعلامات زیر گرفته میشود و البته این استعلامات بصورت اتومات بین دستگاه های مختلف انجام شده و فقط جهت اطلاعات شما آورده خواهد شد.

استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

تایید اطلاعات هویتی شخص حقیقی از سازمان ثبت احوال کشور – اداره ثبت احوال

وضعیت خدمت نظام وظیفه از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران – سازمان وظیفه عمومی ناجا

گواهی تشکیل پرونده مالیاتی از وزارت امور اقتصادی و دارایی – سازمان امور مالیاتی کشور

استعلام سابقه بیمه و مفاصا حساب بیمه (سازمان تامین اجتماعی – اداره کل تامین اجتماعی)

استعلام سابقه کار و فعالیت از سازمان تأمین اجتماعی

استعلام آدرس پستی از شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران – اداره کل پست

استعلام مفاصا حساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور – اداره کل امور مالیاتی

پکیج آمادگی آزمون نظارت و اجرا ویژه آزمون 1403
مطالب مرتبط
برچسب ها
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
34 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها