ضوابط طراحی واجرای روسازی بتن غلطکی

در این مطلب میتوانید به صورت رایگان جزوه ضوابط طراحی واجرای روسازی بتن غلطکی مهندس فریدون مقدس نژاد استاد و مدیر گروه راه و حمل و نقل دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک) از سایت آی سیویل دانلود کنید.

ضوابط طراحی واجرای روسازی بتن غلطکیمعرفی کلی روسازی بتن غلطکی

به دلیل افزایش زیاد قیمت قیر و به دنبال آن افزایش چند برابری هزینه تولید آسفالت و مشکلات حمل و دپوی قیر و مشکلات ناشی از ادوات و روش تولید، حمل و اجرا آسفالت گرم در کشور، باید به دنبال روشی جایگزین برای روسازی آسفالتی راه‌ ها  باشیم.

انواع متداول روسازی های بتنی

  • غیر مسلح درزدار JPCP (بتن غلطکی RCC)
  • مسلح پیوسته CRCP
  • مسلح درزدار JRCP
  • پیش تنیده PCP

معرفی بتن غلطکی:

۱-  بتن غلطکی بتنی است با خصوصیات

  • اسلامپ صفر
  • بدون نیاز به قالب بندی
  • بدون نیاز به فولاد تسلیح کننده
  • بدون نیاز به پرداخت نهایی سطح
  • قابل تراکم با غلطک‌های ویبراتوری معمولی

۲- و تفاوت عمده آن با بتن غلطکی مصرفی در سدسازی:

  • مقاومت بالاتر
  • مصرف سیمان بیشتر
  • حداکثر سنگدانه های کوچکتر

مزایای استفاده از بتن غلطکی

  • هزینه کم (ساخت اولیه و نیز دوره عمر)
  • آماده سازی سریع تر
  • ساخت سریع (امکان انجام عملیات در حجم بالا)
  • مقاومت و دوام بالا در مواجهه با تردد وسائط سنگین
  • حذف خرابی شیارشدگی، عریان شدگی و چاله ها
  • سطح روشن
  • مزایای زیست محیطی (کاهش اثر گاز گلخانه ای)

جاذبه های بتن غلطکی

از جمله جاذبه های بتن غلطی ایجاد ناهمواری‌های گسترده در راه‌های آسفالتی دارای محورهای سنگین؛ نیاز به کاهش مشکلات فنی و کاهش دوره تعمیرات؛ امید به ایجاد بستر لازم جهت کسب تجربه در فناوری‌های نو؛ رقابت جدی تولیدات سیمانی در زمینه قیمت تمام شده؛ نیاز به ارتقای کیفی روسازی در شبکه راه‌های کشور و روند توسعه کارخانه های کشور است.

دافعه های بتن غلطکی

و دافعه های بتن غلطی عبارتند از: وجود منابع نفتی از جمله قیر فراوان در ایران؛ ارزانی قیمت قیر در گذشته؛ سابقه استفاده گسترده از مصالح آسفالتی و داشتن اطلاعات و تجربیات مناسب در این زمینه؛ عدم تحقیق در مورد گزینه های جایگزین؛ عدم وجود تجربه در کشور

 

لینک های دانلود
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها