آموزش های درسی رشته عمران

دانلود مقاله تحلیل استاتیکی در مقابل تحلیل دینامیکی

تحلیل استاتیکی در مقابل تحلیل دینامیکی نام مقاله ای است که در ادامه دانلود خواهید کرد. این مقاله کاری است از آقای دکتر مهدی علیرضایی . در این مقاله بسار مفید به بررسی کلی دو روش تحلیل استتیکی و تحلیل دینامیکی برای آنالیز سازه ها پرداخته شده است …

تحلیل استاتیکی

تفاوت تحلیل استاتیکی و دینامیکی سازه تحلیل استاتیکی معادل عملا یک روش آئین نامه ای و ساده سازی شده جهت تحلیل سازه های متعارف (سازه های منظم و با ارتفاع کمتر از ۱۸ متر) در برابر بار و زلزله است.

در این روش بار زلزله از طریق یک رابطه تجربی بین طبقات سازه توزیع شده و سازه تحت آن تحلیل می شود.تحلیل دینامیکی روش اصلی و روش دقیق تحلیل سازه هاست که به دو صورت تحلیل دینامیکی طیفی و دینامیکی تاریخچه زمانی انجام می شود.

روش دینامیکی طیفی روش اصلی در طراحی سازه ها می باشد که در آن رفتار سازه تحت مودهای مختلف ارتعاشی تحلیل می شود و با هم ترکیب می شود. روش استاتیکی معادل در واقع نوع خاصی از روش دینامیکی طیفی است که رفتار سازه تحت مود اول تحلیل می شود. روش تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی عملا برای ارزیابی رفتار سازه تحت یک تاریخچه زمانی شتاب خاص (در ارزیابی آسیب پذیری) و طراحی های خاص انجام می شود.

هر یک از تحلیل های استاتیکی و دینامیکی خود به دو نوع خطی و غیرخطی (رفتار مصالح) قابل انجام است. تحلیل استاتیکی خطی: کاربرد در  تحلیل سازه های متعارف تحلیل استاتیکی غیر خطی یا push over (روش بار افزون): کاربرد در ارزیابی آسیب پذیری سازه های و مطالعات مقاوم سازی تحلیل دینامیکی خطی: کاربرد در تحلیل سازه ها تحلیل دینامیکی غیرخطی: کاربرد در ارزیابی رفتار دقیق سازه ها برای طراحی یک سازه مقاوم در برابر زلزله ، باید نیروهای وارد به سازه را مشخص کرد.

نیروهای ناشی از زلزله در یک سازه به عامل های زیادی بستگی دارد ، مانند بزرگی و سایر مشخصات زلزله ، فاصله از مکز زلزله ، شرایط زمین ساختی منطقه و نوع سیستم مقاوم در برابر نیروهای زلزله.قابل ذکر است که حتی اهمیت سازه نیز ممکن است ، در نیروی زلزله طراحی اثر بگذارد.

در آیین نامه ها به طور معمول دو روش برای تعیین بار زلزله وجود دارد ، روش تحلیل استاتیکی معادل و روش تحلیل دینامیکی.یک ایین نامه تراز ایمنی را که از آن انتظار می رود مشخص می کند. بسیاری از آیین نامه ها به وضوح بیان می کند استانداردهای آن ها حداقل ضوابطی می باشد که برای محافظت جان انسان ها لازم است ، و نمی تواند جلوگیری از خسارت را تضمین کند.نیروهای آیین نامهای به طور معمول کم تر از نیروهایی است که در یک زلزله بزرگ ممکن است به سازه وارد شود، زیرا سازه برای تحمل نیروهای آیین نامه ای بر اساس تنش ها و تغییر شکل های مجاز طراحی می شود…..

لینک های دانلود
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها