بررسی اجرای تاسیسات در ساختمان

تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان در حکم شریان حیاتی آن بوده و هرگونه ایراد در طراحی و اجرای آن عملا بهره برداری از ساختمان را دچار مشکل اساسی مینماید .

اجرا تاسیسات در ساختمانروش قدیمی در اجرای تاسیسات

در روش قدیمی اجرای تاسیسات ، ابتدا لوله های تاسیساتی در کف واحد کارشده و روی آنها ماهیچه سیمانی کشیده شده میشود و سپس فضای بین آنها پوکه ریزی گردیده و روی پوکه ها یک لایه ملات ماسه سیمان کشیده میشود تا بتوان روی آن حرکت کرد و در آخر سرامیک کار میشود و زیر سقف نیز بطور کامل گچ و خاک و سفیدکاری میشود و سپس بیشتر سقف کناف دکوراتیو میشود .

معایب روش قدیمی

این روش دارای معایب فراوانی میباشد که برخی از آنها عبارتند از :

۱-اجرای ماهیچه سیمانی روی تاسیسات پرهزینه و زمانبر میباشد .

اجرای ماهیچه سیمانی

۲- علی رغم اجرای ماهیچه سیمانی احتمال آسیب رسیدن به تاسیسات وجود دارد .

ماهیچه سیمانی احتمال آسیب رسیدن به تاسیسات

۳- پوکه ریزی در طبقات علاوه بر زمانبر و پرهزینه بودن موجب سنگینی سقف میشود .

پوکه ریزی در طبقات موجب سنگینی سقف

۴- عمر مفید تاسیسات به دلیل مجاورت با مصالح کفسازی و فشارهای وارده کاهش می یابد.

۵-این روش از نظر حقوقی هم مشکلاتی دارد زیرا لوله های برق واحد پایین روی سقف که در واقع جزء مالکیت واحد بالا است کار میشود و عملا دسترسی به آن در صورت نیاز غیر ممکن است و همچنین لوله های آب واحد بالا در کف واحد کار میشود که بالای سقف واحد پایین است و درصورت نشتی به سقف واحد پایین آسیب میزند که بایستی بطور مطلوب تعمیر شده و رضایت آنان جلب شود .

۶- انجام تعمیرات ملزم به تخریب کفسازی میباشد که زحمت و هزینه زیادی دارد و برای همسایه ها نیز ایجاد مزاحمت مینماید و در بسیاری از موارد مالک ترجیح میدهد تاسیسات جدید را از روی کار اجرا کند که از نظر ظاهری نامطلوب میباشد.

با توجه به موارد فوق پیشنهاد میگردد تاسیسات هر واحد داخل واحد و در زیر سقف همان واحد اجرا گردیده و سپس با سقف کاذب کناف پوشش داده شود که در اینصورت گچ و خاک و سفیدکاری سقف ، ماهیچه کشی روی تاسیسات ، پوکه ریزی و پلاستر روی پوکه ها حذف میشود که علاوه بر کاهش وزن سقف ، با حذف هزینه های مربوطه ، هزینه سقف کاذب کناف نیز جبران میگردد زیرا در این روش گچ و خاک و سفیدکاری سقف کلا حذف میشود و سقف کنافِ دکوراتیو و ساده بطور همزمان اجرا گردد و مقدار کنافکاری ساده که اضافه میشود کمتر از ۰۵ درصد سطح زیربنا میباشد.

مزایا اجرای تاسیسات زیر سقف و اجرای سقف کاذب

۱- افزایش عمر مفید تأسیسات .

۲- دسترسی آسان به تأسیسات جهت تعمیرات : در صورت خرابی و یا نیاز به ایجاد تغییرات امکان دسترسی به تاسیسات در سقف کاذب و اصلاح آن به راحتی امکان پذیر است و چون تاسیسات هر واحد داخل همان واحد و در زیر سقف کاذب خودش اجرا شده هیچگونه خسارت و یا مزاحمتی برای سایر همسایه ها ایجاد نمیشود .

۳- اجرای صحیح سقف کاذب در ساختمانها تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت دارد .

۴- سقف کاذب موجب کاهش انتقال صدای کوبه ای در سقف میشود .

۵- سقف کاذب از انتقال حرارت بین فضای داخلی و خارجی ساختمان جلوگیری میکند

۶- با وجود سقف کاذب امکان تغییرات بعد از تکمیل ساختمان مانند جابجایی در سیستم روشنایی ایجاد شبکه اطفاء حریق ، فیبر نوری ، شبکه کامپیوتری ، نورپردازی و غیره فراهم میشود .

۷- عدم ایجاد ترک در گچ سقف: معمولاً گچ سقف در محل تیرهای فرعی و محل اتصال بلوکها با تیرچه ها به دلایل مختلف از جمله تفاوت ضریب انبساط مصالح ، ترک میخورد و همچنین بر اثر مرور زمان رد تیرچه ها به علت جذب ذرات معلق در هوا به صورت خط تیره ای نمایان می شود که با اجرای سقف کاذب کلیه این مشکلات از بین میرود.

۸- امکان ایجاد طرح های مختلف جهت زیباسازی سقف: سقف کاذب این امکان را فراهم می آورد که بتوان طرح ها و فرم های مختلفی را در سقف ایجاد کرد، همچنین می توان در سقف آشپزخانه، سرویس های بهداشتی و مراکز تجاری از پارکت های مختلف و متنوع جهت زیباسازی استفاده کرد.

اجرای تاسیسات زیر سقف

۹- حذف آیتم های زمانبر ماهیچه کشی و پوکه ریزی و گچ و خاک و سفیدکاری سقف و اجرای سقف کاذب کناف که سرعت بسیار بالایی داشته و در مجموع زمان اجراء و همچنین میزان آب مصرفی در پروژه را بطور چشمگیری کاهش می یابد .

اجرای تاسیسات زیر سقف و اجرای سقف کاذب

مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها