نحوه استخراج ضریب رفتار از تحلیل های غیرخطی

در این پست جزوه نحوه استخراج ضریب رفتار از تحلیل های غیر خطی و غیر الاستیک را به صورت رایگان برای دانلود قرار دادیم، این جزوه توسط مهندس مسعود اکبری تهیه شده است.

نحوه استخراج ضریب رفتار از تحلیل های غیر خطی و غیر الاستیک

در هنگام وقوع زلزله ها سازه ها معمولا دارای رفتار غیر خطی بوده و با تحمل تغییر شکل های غیر ارتجاعی مقدار زیادی از انرژی زلزله را جذب میکنند.

بنابراین سازه ها میتوانند برای نیروی زلزله بسیار کمتر از نیروی لازم در حالت خطی طراحی گردند. اما سهولت و گستردگی روش های تحلیل و طراحی خطی، استفاده از آن را متداول کرده است.

نیروی زلزله برای طراحی خطی سازه ها از یک طیف خطی زلزله بدست می آید و به منظور اعمال کاهشی که در نیروی اعمالی زلزله بدلیل عواملی مانند شکل پذیری، اضافه مقاومت، میرایی و … بوجود می آید نیروی خطی محاسبه شده از طیف خطی بوسیله ضریبی بنام ضریب رفتار، کاهش پیدا میکند.

چیدمان عناصر باربر جانبی

به لحاظ اصولی بایستی چیدمان عناصر باربر جانبی به گونه ای باشده که سازه دارای بیشترین شکل پذیری، کمترین جابجایی، متعادلترین توزیع نیرو در اعضا در اثر بارهای لرزه ای بوده و از ایجاد مفصل در ستون ها جلوگیری شده و به عملکرد مناسب دیافراگم بیانجامد.

تاکنون پژوهشگران با ملیت های مختلف برای محاسبه ضرایب رفتار، روشهای متفاوتی را مورد استفاده قرار داده اند.

با مقایسه این روش ها میتوان آن ها را در دو گروه کلی تقسیم بندی کرد. یکی روش های پژوهشگران آمریکایی و دیگری روش های پژوهشگران اروپایی عموما روش های آمریکایی مبانی تئوری ساده تری دارند، ولی با وجود این کاربدی تر هستند در حالی که روش های اروپایی دارای مبانی تئوری و تحلیلی پیچیده تری بوده و استفاده از آنها در عمل دشوار است.

  • روش های آمریکایی: ۱- طیق ظرفیت فریمن. ۲- ضریب شکل پذیری یوانگ
  • روش اروپایی: ۱- تئوری شکل پذیری. ۲- روش انرژی

که در این بین روش یوانگ دارای مبانی ساده تر و سهولت بیشتری است.

برای خواندن ادامه مطلبه بر روی لینک زیر راست کلیک کرده و گزینه save as… را انتخاب کنید.

لینک های دانلود
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها