پکیج آمادگی آزمون نظارت و اجرا ویژه آزمون 1403

عملکرد، نگهداری و بهینه سازی سیستم های گرمایی- نشریه ۱۷۲

آزمایش و متعادل سازی اجزای مختلف سیستم های گرمایی و تعویض هوا و تهویه، شاید بتوان گفت جزء  مهم ترین مسائل در طراحی، اجرا، تحویل، بهره برداری و نگهداری است.

نشریه ۱۷۲ در مورد عملکرد، نگهداری و بهینه سازی سیستم های گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع است که در ادامه درمیابید این کتاب چه میزان برای شما لازم است.

سیستم های گرماییاین کتاب چه کمک هایی می تواند به شما بکند

سیستم های تاسیسات گرمایی ، تعویض هوا و تهویه مطبوع (HVAC) که در دهه های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ طرح و نصب شدند خیلی انرژی بر بودند.

این امر دلایل زیادی داشت، پیش از همه اتکاء زیاد به انرژی که آن موقع چیز بدی هم نبود. نرخ هزینه انشعاب خیلی پائین بود. دیگر آن که صورت حساب انرژی متناسب با مقدار مصرف تنظیم می شد نه به شیوه ای که امروز معمول است . تا پیش از زمان بحران نفت، با افزایش مصرف انرژی قیمت واحد انرژی، به صورت برق با گاز طبیعی، کمتر می شد، زیرا هزینه انرژی پائین بود و مثل امروز، توجه بیشتر به هزینه اولیه بود تا هزینه زمان بهره برداری ، و معمار ساختمان و صاحب کار مایل بودند فضای کمتری به تاسیسات مکانیکی اختصاص دهند.

معماران عمدتا به زیبایی ساختمان توجه داشتند و صاحبان ساختمان بیشتر به قابل استفاده بودن فضاها و مشتری پسند بودن آنها فکر می کردند. بنا بر این کانال کشی حجم کمی از ساختمان را اشغال می کرد. کانالهای کوچکتر به معنی افزایش مقاومت در برابر جریان هوا ، به نوبه خود موتور و بادزن بزرگتری را ، برای مقابله با مقاومت زیاد ، طلب میکرد.

در طول این مدت و تاسیسات HVAC و مهندسان مکانیک در کار توسعه و گسترش سیستمهای مکانیکی جدیدی بودند که برای انتقال انرژی در ساختمان ، بر جریان هوا به عنوان واسط ، بیش از آب تاکید داشت . علاوه بر بازدهی پائین سیستم ها ، این نکته هم مطرح بود که ساختمان ها با عایق کاری کم تری ساخته می شدند.

اتلاف گرما به مقدار زیادی صورت می گرفت . در این مدت به ضریب انتقال حرارت عایق ها توجه نمیشد و دمای طراحی فضاهای داخلی تغییر می کرد. دمای طراحی فضاهای داخلی در شرایط زمستان از تقریبا ۷۰ درجه فارنهایت به ۷۵ درجه فارنهایت افزایش یافت.

دمای طراحی فضاهای داخلی در شرایط تابستان از ۸۰ درجه فارنهایت کاهش یافت و به ۷۲ درجه فارنهایت یا کمتر رسید. این که دمای سرد کردن در تابستان کمتر از دمای گرم کردن در زمستان پایه طراحی قرار گیرد معمول و متداول شد. مهندسان ، به طور دلخواه و به منظور بهبود شرایط آسایش در داخل ساختمان ، سیستم های گرمایی و سرمایی هم زمان طراحی میکردند. همه این تغییرات موجب طراحی سیستمهایی بزرگتر و مصرف انرژی بیشتر از نیاز بود.

تاسیسات HVAC که به این ترتیب طرح و نصب شد. امروز در چه وضعی است و دستگاهها غالبا از کار افتاده و غیر قابل تعمیر هستند. کارکنان مامور بهره برداری آموزش لازم را ندیده اند و گروههای نگهداری خیلی ضعیف هستند. اگر وضع چنین باشد ، که هست ، چه اقداماتی برای بهینه سازی و کاربرد موثر این تاسیسات باید انجام گیرد؟ برای پاسخگویی به این پرسش باید به سه دلیل اصلی لزوم بهینه سازی تاسیسات HVAC و برداشتن قدمهایی در راه بهینه سازی واقعی توجه کنیم.

بهینه سازی سیستم های HVAC به دلایل زیر ضروری است :

  • تصور عمومی این است که سیستمهای مکانیکی بتدریج فرسوده میشوند. ولی این حکم که به نظر بدیهی میرسد از نظر تئوری قطعی و ضروری نیست. اگر سیستمی به خوبی نگهداری شود هرگز نباید فرسوده شود. منظور از نگهداری پیشگیر و پیش بینی شده آن است که با تعویض قطعات معیوب و فرسوده، سیستم برای همیشه قابل بهره برداری باشد.
  • امروزه فن آوریهای نوتر و روشهای بهتری برای دست یابی به اهداف سیستمها وجود دارد.
  • این تاسیسات از نظر انرژی با از نظر شرایط آسایش ، به طور کامل اجرا نمیشوند (یا هرگز اجرا نشده اند)

دلیل این امر نارسایی در طراحی اولیه و نصب ، با نگهداری ناکافی و نادرست میتواند باشد. این هر دو أساسا مشکل مدیریت است.

برای بهینه سازی سیستم های HVAC کارهای زیر باید انجام گیرد:

  • شناخت اهداف طراحی سیستم ها
  • شناخت مشخصه های عمل کرد سیستم های بادزن ، پمپ ، کمپرسور و دیگر اجزای انرژی بر. به عنوان مثال در یک مجموعه تجاری تیپ در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد انرژی کل توسط بادزن ها مصرف میشود. مصرف انرژی در کمپرسورهای سیستم تبرید مکانیکی ، برحسب نوع سیستم متفاوت ، وحدود ۱۵ درصد کل است . پمپهای گردش آب (دیگ ،چیلر و پمپهای توزیع) در حدود ۱۰ درصد مصرف میکنند. روشنایی ساختمان و دستگاههای پردازش (کامپیوتر و غیره) بیشتر مصرف انرژی باقی مانده را به خود اختصاص میدهند.
  • عمل کرد سیستم و مصرف انرژی مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • سیستم ها را در جهت ایمنی بیشتر، بازدهی بیشتر انرژی و به منظور تأمین بیشتر شرایط آسایش افراد تصحیح کنید
  • تکنسین ها و پرسنل بهره برداری تاسیسات HVAC را در سطح بالاتری آموزش دهید.
  • حالتی را سازماندهی کنید که بهینه سازی به عنوان فعالیت گروهی و تیمی به حساب آید. این تیم شامل صاحب کار، مهندس ، معمار، مشاوره تکنسین ، بهره بردار و شرکت های تأمین کننده انرژی است. تاسیسات HVAC با مهندس HVAC، طراح ، مهندس تسهیلات ، مهندس موتورخانه و سر مهندسی مهندس تامین انرژی مدیریت انرژی و تکنسین های مدیریت انرژی و حسابرس انرژی ، تکنسین های HVAC مکانسینهای HVAC، پرسنل نگهداری ، مکانسین های سیستم تبرید و تکنسینهای متعادل سازی سیستمهای توزیع هوا و توزیع آب ، سر و کار دارد.

این کتاب شما را به گردش هدایت شده ای در سیستمهای مختلف HVAC و اجزای آنها، می برد. کتاب ، با کمک نقشه ها و مثالهای متعدد، نشان می دهد که چگونه اجزای مختلف و سیستمها باید کار کنند، چگونه برای شرایط کار واقعی آزمایش شوند و چگونه کار و عمل کرد آنها را می توان بهبود بخشید. این کتاب یک منبع استثنایی است که در آن فهرست های وارسی، روابط ریاضی ، جدول ها ، نمودارها، منحنیها ، فرم ها و تعاریف مفیدی گنجانده شده است.

این کتاب در زمینه های زیر می تواند به شما یاری رساند:

  • شناخت بهتر تاسیسات HVAC، سیستم ها و اجزای آن ها
  •  ارزیابی عمل کرد سیستمها و مصرف انرژی آنها.
  • چه کارهایی برای بهینه سازی سیستمها و به منظور ایمنی ، بازدهی انرژی و شرایط آسایش ، میتوان انجام داد. تعیین اهداف HVAC
  • آموزش تکنسین ها ، مکانیسین ها و پرسنل راهبری .

سرفصل های این کتاب

  1. ارزیابی عملکرد سیستم – قسمت هوا و هوارسانهای مرکزی
  2. اجزای تشکیل دهنده سیستم مرکزی – بادزنها
  3. ارزیابی عملکرد سیستم هوارسانی
  4. اجزای تشکیل دهنده سیستم توزیع هوا
  5. ارزیابی عملکرد سیستم – قسمت آب
  6. اجزای تشکیل دهنده سیستم مرکزی گردش آب – پمپها
  7. اجزای تشکیل دهنده سیستم توزیع آب
  8. ارزیابی عملکرد زیر سیستم های برقی، گرمایی و تبرید
  9. اجزای تشکیل دهنده زیر سیستم تاسیسات گرمایی
  10. اجزای تشکیل دهنده زیر سیستم تبرید
  11. چیلرهای آب
  12. ارزیابی عملکرد سیستم کنترل در تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع
  13. اجزای تشکیل دهنده سیستم کنترل
  14. تعیین اهداف بهینه سازی و بازسازی تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع
  15. راه اندازی، نگهداری با بهینه سازی و بازسازی دستگاه های تاسیسات گرمایی، تعویض هوا و تهویه مطبوع
  16. بهسازی سیستم های یک منطقه ای، باکویل دوبازه گرمکن، چند منطقه ای و دو کانالی
  17. آزمایش سیستم های هوارسانی با حجم هوای ثابت
  18. متعادل سازی نسبی قسمتهای کم فشار سیستم های مختلف
  19. آزمایش، تنظیم و متعادل کردن – شرایط نهایی
  20. آزمایش، تنظیم و متعادل کردن – سیستم فرضی
  21. آزمایش، تنظیم و متعادل کردن سیستم های با حجم ثابت، چند منطقه ای دوکانالی و ایندکشن
  22. آزمایش، تنظیم و متعادل کردن سیستم های با حجم متغیر مستقل از فشار متکی به فشار
  23. آزمایش، تنظیم و متعادل کردن سیستم های آبی
  24. آزمایش ، تنظیم و متعادل سازی یک سیستم آبی فرضی
  25. ارزیابی عملکرد سیستم – طراحی و آزمایش سیستم های ویژه و هودهای آزمایشگاهی
  26. و تعاریف و پیوست ها
لینک های دانلود
کلیدواژه آی سیویل
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها