teleg
منو
اینستاگرام | کانال تلگرام | خبرنامه
پارسیان آموزش etabs
پیشنهادی

۳۵ ساعت فیلم آمادگی آزمون محاسبات ( مبحث۱۰ )

کتاب آموزش محاسبات سازه های فولادی و بتنی بصورت گام به گام و حل مثال

پکیج فیلم آموزشی طراحی سازه با Etabs و Safe

۱۰ ساعت فیلم آموزشی طراحی و محاسبات ساختمان فولادی با Etabs و Safe به روش LRFD

۲۵ ساعت فیلم آموزش تحلیل سازه ۱

آکادمی عمران
آموزش Etabs
آموزش TEKLA
آموزش etabs 2013 : طراحی یک ساختمان فولادی

فیلم آموزش Etabs 2013 به زبان فارسی که در ۷ ساعت آموزش ویدئویی در نرم فزار etabs و ۳ ساعت طراحی پی در Safe  شما را با طراحی یک ساختمان فولادی به روش LRFD مطابق با آخرین تغییرات آیین نامه ها آشنا میکند کاری است جدید از گروه تخصصی سایت آی سیویل که در جهت ارائه محصولات با کیفیت آموزشی برای مهندسین عمران تلاش میکند در این مجموعه یک ساختمان فولادی را با برنامه Etabs و Safe فراخواهید گرفت در ادامه حتما نمونه ها را ببینید

برای دیدن سرفصل های کامل و دانلود نمونه ها اینجا کلیک کنید

سیستم های سازه ای

بازدید : 9,675

در این مقاله سعی خواهم کرد تا
سیستمهای متداول ساخت و طراحی سازه را معرفی نمایم و به بررسی انان پرداخته شود.

البته به دلیل زیاد بودن مطالب
فقط نام برخی از سیستمها با مشخصات خلاصه نوشته میشود و در مقالات اینده به بررسی
کلی خواهیم پرداخت.

 

  1:سیستم
سازه ای با دیوار باربر:
این سیستم قدیمی ترین و
اشنا ترین  روش ساخت می باشد که امروزه به دلایل ایین نامه ای و نیروهای جانبی زیاد
مورد توجه قرار نمی گیرد.

 

۲:قاب
مفصلی مهاربندی شده:
این سیستم از قدیمی ترین سیستم
های سازه ای بوده که مورد توجه مهندسین در سالهای قبل و حتی امروزه میباشد.در این
روش بارهای ثقلی بر قاب مفصلی وارد شده و به دلیل مفصلی بودن قاب سازه معیین بوده و
به صورت استاتیکی تحلیل میشود و بارهای جانبی بر مهار بندهای ان وارد شده و
مهاربندها به روشهای تقریبی یا دقیق قابل تحلیل است لذا در سالهای دور به دلیل عدم
وجود حسابگرهای ماشینی در سازه  ها از این سیستم بیشتر استفاده میشد به عنوان
مثال:  برج ایفل- برج امپایر استایت در نیویورک و…. ….بااین سیستم ساخته شده
اند( برج امپایر استایت در سال ۱۹۳۱ ساخته شده و در ان از مهاربند های غیر هم محور
واتصالاط پرچی استفاده شده است این برج به مدت ۴۰ سال بلند ترین سازه ی جهان به
شمار می رفت)

 

۳:قاب
خمشی:
بعد از جنگ جهانی دوم اجرای سازه های بتنی
اغاز شده و ساختمانهای بتنی به دلیل اجرای هم زمان قاب ان به فرم قاب خمشی ساخته
میشود البته میتوان سازه های فلزی را نیز به فرم قاب خمشی اجرانمود.به هر حال در
قاب خمشی نیرو های ثقلی و جانبی در تکه گاههای تیرها لنگر خمشی ایجاد میکند و نیز
تیرها و ستونها در تحمل تمامی نیروهای وارده باهم وارد عمل می شوند لذا تحلیل
المانهای این نوع قابها باید همزمان انجام گیرد.

 

۴: قاب
خمشی مهار بندی شده:
گاها نیروهای جانبی به قدری
زیاد بوده که المانهای تیر و ستون قاب خمشی به تنهایی قادر به تحمل ان نمی باشد لذا
از مهاربندهای مختلف برای کمک به انها استفاده می شود که نوع این مهاربندها ممکن
است فلزی بوده و یا از دیواهای برشی بدین منظور استفاده شود به هر حال باید ۳۰
درصد  بارهای جانبی را خود قاب خمشی تحمل نماید (دیوارهای برشی خود انواع مختلفی
دارند مثلا: دیوار برشی با المان مرزی – بدون المان مرزی – با باز شو – بدون باز شو
– دیوار برشی کوپل و….)سیستم های فوق معروفترین و متداولترین سیستم سازه ای می
باشند اکنون به معرفی سیستم های جدید تر می پردازیم.

 

۵: سیستم
طره ای :
این نوع سیستم به ندرت اجرا می شود و
تقریبا بد ترین نوع سازه می باشد چرا که در مقابل بارهای جانبی بسیار ضعیف عمل می
کند.

 

۶: سیستم
فضایی :
عالی ترین و بهترین نوع سازه ای بوده و
کاملترین رفتار در مقابل باهای جانبی و ثقلی دارد اما اجرای ان بسیار مشکل است و
امروزه فقط برای پوشش سقفهای سبک با دهانه های بزرگ استفاده می شود و تنها یک
ساختمان ۲۵ طبقه در هنگ کنگ که بانک مرکزی هنگ کنگ است با این سیستم ساخته شده است.

 

۷: سیستم
معلق :
یکی از معروفترین سیستمها برای پل سازی است
اما در ساختمان سازی و بلند مرتبه سازی هم ندرتا مورد توجه قرار می گیرددر این
سیستم برخی المانها به فرم کششی برای تحمل بارهای ثقلی طرح می شود که اکثرا کابلهای
کششی با مقاومت زیاد می باشند پلهای بزرگ مثل  گلدین گیت در سانفرانسیسکو و ساختمان
۲۵ طبقه ی مرکز پلیس سیاتل با این سیستم طرح شده اند.

 

۸:
سیستم هسته ای :
در این روش بارهای ثقلی توسط یکی از روشهای فوق مثلا
قاب مفصلی طراحی شده و بارهای جانبی بر هسته ی سازه وارد می شود هسته به دو فرم
هسته ی باز و بسته می تواند اجرا شود درحقیقت هسته همان دیوارهای برشی در پروفیلهای
مختلف در مقیاس بزرگ می باشد.مثلا به شکل  
Uکه همان هسته ی باز است.
لازم به ذ کر است که در طراحی هسته بایستی اثر پیچش دقیقا مورد بررسی قرار گیرد اما
به دلیل مشکل بودن محاسبات پیچش در گذشته این بررسی صورت نمی گرفت ولی امروزه به
دلیل وجود ماشینهای حسابگر دقیق اثر پیچش نیز دقیقا مورد محاسبه قرار می گیرد.
مجموعه اپارتمانهای در دست

احداث در منطقه ی شاهگلی تبریز
با این روش ساخته می شود این سیستم برای ساختمانهای بین ۲۰ الی۳۵ طبقه مناسب است.

 

۹:
سیستم قاب محیطی:
عالی ترین و پیشرفته ترین فرم ساختمان سازی می باشد که
برای ساختمانهای بالای ۱۵۰ طبقه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.در این سیستم
بارهای جانبی به قاب محیطی وارد می شود و نیز قاب محیطی خود نمای جالبی به ساختمان
می دهد. برجهای دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک که مورد حمله ی تروریستی قرار
گرفت تحت این سیستم ساخته شده بودند. یکی از نکات مهمی که باید در طراحی این سیستم
مورد توجه قرار گیرد بررسی اثر 
shear lag در
قاب محیطی است اگرچه برخی از مهندسین براین باورند که اثر 
shear
lag
 در ان وجود ندارد اما برخی دیگر در وجود این اثر
اصرار میکنند من خودم نیز در وجود اثر 
shear lag در
قاب محیطی معتقدم اما باید گفت که هرگز نمی توان مقدار واقعی این اثر را محاسبه
نمود لذا برای حل این مشکل سیستم زیر پیشنهاد می شود.

 

۱۰:
قاب محیطی مهاربندی شده:
در این حالت کل قاب محیطی توسط مهاربند های کلی
و بزرگ مهاربندی می شود و تنها وجود مهاربندها برای حذف اثر احتمالی 
shear
lag
 میباشد و باز نیروهای جانبی را خود قاب محیطی تحمل
میکند.ساختمانی راکه در جهان با این روش ساخته شده باشد را بنده اطلاع ندارم……

 

۱۱:مجموعه
قاب محیطی
:این سیستم نیز مانند قاب محیطی می باشد با
این تفاوت که ساختمان از چند قاب محیطی تشکیل یافته است به عنوان مثال برج سیرزتاور
در شیکاگو که بلندترین برج امریکا می باشد که از چهار قاب محیطی ساخته شده است.



دانلود این مقاله بصورت
PDF

منبع:
گاه نامه مهندسی عمران

دانلود


http://s1.icivil.ir/dlserver/civil92/fileonline-thb.gif
راهنمای دانلود از سایت
اگر نمی دانید چطور باید دانلود کنید
گروه تلگرام مهندسی عمران

مطالب مرتبط

۷ دیدگاه

  1. سياوش | 20 اسفند 1387 | شماره دیدگاه : 6252

    mer30.
    اگر ممکنه چندی از مهندسان معرف عمران_عمران چه در گذشته و حال را برام میل کنید.متشکرم

  2. احمد | 25 آبان 1388 | شماره دیدگاه : 6253

    خوووووووووووووووووووووووووب

  3. amir | 7 دی 1388 | شماره دیدگاه : 6254

    مثل همیشه عالی بود – در واقع شما همیشه عالی هستید

  4. عبدالرضا مرادی | 2 اردیبهشت 1389 | شماره دیدگاه : 6255

    بی نظیر بود .متشکر

  5. شهناز بهارلويي | 2 آبان 1389 | شماره دیدگاه : 6256

    سلام خسته نباشید لطف میکنید در مورد قابهای معین و نامعین و بدنه شاسی اطلاعاتی در سایت به طور رایگان بگذارید تا دانشجو ها بتوانند برای پروزه های خود از انها کمک بگیرند

  6. محمود | 15 اردیبهشت 1391 | شماره دیدگاه : 6257

    تحقیق در موردسیستم جدیدسازه ای مانند سیستم کابلی

  7. محمود | 15 اردیبهشت 1391 | شماره دیدگاه : 6258

    تحقیق در موردسیستم جدیدسازه ای مانند سیستم کابلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *