آموزش های درسی رشته عمران

کتابچه ای برای آشنایی با بتن خودتراکم

این تحقیق در مورد بتن خودتراکم توسط جناب آقای مهندس حسین خورشید در اختیار آی سیویل قرار گرفته است .امروزه بتن به عنوان پر مصرف ترین مصالح ساختمانی و به حق ماده ساختمانی قرن شناخته شده است استفاده از بتن در ساختن پل ها ، ساختمان ها ، راه ها، سد ها ، و سازه های خاص دیگر روز به روز گسترش یافته است لذا نیاز به دانش تکنولوژی بتن هم برای طراح آن و هم برای پیمانکار کار های بتنی امری ضروری است.بتن خود تراکم ، متشکل از بازه گسترده ای از طرح های اختلاط  بتن می باشد که ویژگی های بتن تازه و سخت شده لازم برای کاربری های خاص دارا می باشند. مقاومت بتن خود تراکم معیار اصلی موفقیت این بتن می باشد ولی ویژگی های بتن تازه آن، بسیار گسترده تر از بتن معمولی و متراکم شده توسط لرزاننده ها می باشد .خواص بتن خود تراکم مطلوب باید در زمان، محل و بتن ریزی حفظ شوند.

بتن خودتراکم
یکی از کاربردهای بتن خود تراکم در مواردی است که شبکه بندی آرماتور ها فشرده است. هم چنین عدم نیاز به لرزاننده در بتن خود تراکم ، آلودگی صوتی محیط را به نحو قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. علی رغم ویژگی های مطلوب بتن خود تراکم، طرح اختلاط و اجرای این نوع بتن به عوامل متعددی از قبیل دانه بندی مصالح سنگی، نوع مواد افزودنی و همچنین فیلرهای مورد استفاده بستگی دارد. در نظر گرفتن هر یک از معیارهای فوق، کیفیت بتن خودتراکم سخت شده و کار پذیری بتن تازه را تحت تاثیر قرار میدهد.

زمان هزینه و کیفیت سه عامل مهم در اجرا بتن خودتراکم و هر پروژه بتن ریزی می باشد که تاثیر مهمی در صنعت ساخت دارند . هر گونه پیشرفت و یا توسعه ای که باعث بهبود این سه عامل گردد، همواره مورد علاقه مهندسان عمران خواهد بود. هرگاه این پیشرفت ها در صنعت ساخت و ساز تاثیر گذار باشد باید تحقیقات کافی بر روی فواید و مضرات آن ها انجام گرفته و اقدامات لازم برای اجرایی ساختن آن ها در صنعت ساخت و ساز صورت پذیرد. بتن خود تراکم با توجه به خصوصیات ویژه خود یکی از این توسعه هاست که میتواند تاثیر قابل توجهی بر صنعت ساخت داشته باشد

لینک های دانلود
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها