آموزش های درسی رشته عمران

ویدیو آموزش مدلسازی میراگرهای فولادی شیاردار (SSD Damper) در نرم افزار آباکوس

این وبدئو آموزشی از طرف آقای مهندس میثم جالو برای آی سیویل ارسال شده است.سیستم های مقاوم لرزه ای، مانند قابهای خمشی فلزی، با تغییر شکلهای غیرکشسان قابل ملاحظه در اعضای اصلی (مثل تیرو ستون) بر مبنای حفظ پایداری و جلوگیری از خرابی تحت یک زلزله قوی طراحی می شوند. چنین رهیافتی در طراحی، دارای امتیازات مشخصی شامل عملکرد لرزه ای قابل پذیرش ایمنی جانی و طراحی اقتصادی میباشد. اگر چه تغییر شکل غیر کشسان منجر به مشکلاتی از لحاظ آسیب دیدگی و تغییر مکان باقی مانده می شود که علاوه بر هزینه گزاف می تواند باعث از بین رفتن کارایی سازه در زمان تعمیر شود، طراحی سازه براساس رفتار کشسان تحت یک زلزله قوی نیاز به اعضای خیلی بزرگ و غیر اقتصادی دارد.

jalou

یکی از راهکارهای کاهش آسیب و بهبود رفتار لرزه ای سازه، ایجاد نقاط ضعیف کنترل شده در سازه می باشد. این نقاط ضعیف کنترل شده ضمن محافظت از آسیب اعضای قاب اصلی، قابل پیش بینی و قابل تعویض هستند. این راهکار بطور قابل ملاحظه میزان هزینه تعمیرآسیب و اتلاف زمان وکاهش بهرهبری را کاهش می دهد. مطالعات بسیاری بر روی وسایل اتلاف انرژی مانند میراگرهای TADAS، ADAS، و پنل برشی که براساس جاری شدن مقاطع فلزی عمل می کنند صورت گرفته است. این وسایل میتواند با استفاده از بادبند هشتی شکل به قاب (بااتصال به بال پایین تیر) ملحق شوند.


میراگر Steel Slit Damper نخستین بار توسط Chan و Albermani در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد شد. از مزایای اصلی میراگر SSD سادگی ساخت آن است که از یک مقطع تیر آهن بال پهن همراه باشکافهایی که در جان آن ایجاد می شود، به راحتی قابل تهیه می باشد. آنها ۹ نمونه میراگر SSD را تحت آزمایش یکنواخت و متناوب قراردادند و نتایج حاکی از پاسخ مطلوب این میراگر در اتلاف انرژی می باشد. یکی از مدلهای ریاضی مطلوب برای بیان رفتار میراگر شکافدار فلزی، مدل هیسترتیک ون می باشد. Karavasilis و Kerawala مدل هیسترتیک ون را براساس ویژگی های میراگر SSD و نقایص موجود بررسی کرده اند و پارامترهای اصلاحی برای بهبود رفتار چرخه هیستریک ون را ارائه نموده اند. (صدوق آمیز و همکاران، ۱۳۹۳)

در این پست به بررسی و آموزش ویدیویی مدلسازی این میراگرها پرداخته شده است که از لینک زیر قابل دانلود و مشاهده است.

لینک های دانلود
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها