آب مصرفی بتن – مبحث پنجم مقررات ملی

5 2
۴.۷/۵

مشخصات فیلم آموزشی

یکی از پر سوال ترین بند های مبحث پنجم در آزمون نظارت و اجرا نظام مهندسی بحث آب مصرفی بتن است در این فیلم به بررسی کامل این بند پرداخته و نکات آن را یاد خواهید گرفت
5 2
۴.۷/۵

در این قسمت سری به مبحث پنجم مقررات ملی میزنیم با موضوع آب مصرفی در بتن. این بخش در فصل ۱۰ ،قسمت استاندارد ها به آن پرداخته شده است؛ اما آب مصرفی در بتن به صورت کامل و مفصل در مبحث ۹ مقررات ملی نیز مطرح شده است. اما در ادامه بند های مربوط به مبحث پنجم را باهم مرور خواهیم کرد

۳-۱۰-۵ استانداردها

۱-۳-۱۰-۵ ویژگی ها

۱-۱-۳-۱۰-۵ آب مصرفی در بتن باید دارای شرایط زیر باشد:

الف- آبی را که قابل آشامیدن است مزه یا بوی مشخصی ندارد و تمیز و صاف است، میتوان بدون انجام آزمایش، در بتن به کار برد. تنها استثنا آن است که سوابق قبلی، نشان دهنده نامناسب بودن این آب برای بتن باشد، که در این صورت، این آب را نباید در بتن به کار برد.

ب- حداکثر مقدار مجاز مواد زیان آور در آب مصرفی در بتن باید باید مطابق استاندارد ملی ایران شماره ۱۴۷۴۸ باشد.

پ- آب های غیر آشامیدنی را هنگامی میتوان قابل قبول تلقی کرد که نتایج حاصل از یک آزمونه و یا میانگین نتایج حاصل از دو آزمونه متوالی ضوابط مربوط را برآورده سازند.

ت- آب غیر آشامیدنی را تنها میتوان در صورتی مورد استفاده قرار داد که موارد زیر را تامین کند: pH آب مصرفی در بتنی نباید کمتر از ۵ یا بیشتر از ۸.۵ باشد. مقاومت ۷ و ۲۸ روزه آزمونه های ملات ساخته شده با آب غیر آشامیدنی حداقل معادل ۹۰ درصد مقاومت نظیر آزمونه های مشابه ساخته شده با آب مقطر باشد. زمان گیرش اولیه خمیر سیمان ساخته شده با آب مقطر تفاوت نداشته باشد.

نتیجه انبساط حجم به دست آمده از آزمایش سلامت سیمان، در آزمونه ساخته شده با آب غیرآشامیدنی از نتیجه به دست آمده از آزمونه نظیر ساخته شده با آب آشامیدنی بیشتر نباشد.

میزان چربی معدنی آب مصرفی در یک حجم معین از از ۲.۵ درصد وزن سیمان مصرفی در همان حجم از بتن بیشتر نباش. سایر آب ها را چنانچه با مشخصات ارائه شده در استاندارد ملی ایران شماره ۱۴۷۴۸ با عنوان آب اختلاط بتن مطابقت داشته باشد، میتوان استفاده کرد.

مهندس مهدی رادمرد

مهندس مهدی رادمرد

موسس سایت آی سیویل و مدرس دوره های آزمون نظام مهندسی

guest
۰ نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پکیج آمادگی آزمون نظام مهندسی

آخرین آموزش های ویژه آزمون نظارت و اجرا

داستان آی سیویل از کجا شروع شد؟

بهار ۱۳۸۷ زمانی که وب فارسی چند کوچه و پس کوچه بیشتر نداشت سایت آی سیویل  متولد شد و  به نمایندگی از جامعه عمران و معماری شروع به کار کرد و به لطف کاربران تبدیل به مرجع  معتبر مهندسی عمران و معماری شد .  و ما همچنان به پشتوانه شما ادامه میدهیم…

ارتباط با آی سیویل

مجوز ها

enamad
logo-samandehi