کلیدواژه آی سیویل

نرم افزار محاسبه ضریب زلزله طبق آیین نامه ۲۸۰۰ زلزله ویرایش چهارم (نسخه ۴.۱) با قابلیت های جدید

نرم افزار محاسبه ضریب زلزله که برنامه نویس آن جناب آقای مهندس ابراهیم رعیت هستند همواره از نسخه های اولیه در سایت آی سیویل منتشر می شد و هر روز شاهد پیشرفت و اضافه شدن قابلیت های جدید در این نرم افزار هستیم.امروز هم آقای مهندس رعیت اطلاع دادند که نسخه جدید این نرم افزار رایگان منتشر شده است و در ادامه برای شما لینک دانلود آن را آماده کردیم و به بررسی قابلیت های جدید این نرم افزار به نقل از ایشان میپردازیم…

محاسبه ضریب زلزله

نقل قول:

بروز رسانی نرم افزار محاسبه ضریب زلزله که در  پست قبلی قرار بود حدود ۱.۵ ماه طول بکشه، زودتر از موعد آماده شد. همونطور که قولش رو داده بودم منحنی ضریب بازتاب و خروجی اون به فرمتهای رایج تصویری و همچنین فرمت csv که قابل خواندن توسط اکسل می باشد را آماده کردم. برای توضیحات بیشتر در ادامه مطلب همراه من باشید:

قبل از مطالعه موارد اضافه شده به این ورژن بهتر است تغییراتی که در نسخه قبلی نیز اعمال شده بود را از اینجا مطالعه کنید.

نرم افزار رو به ۳ تب مجزا تقسیم کردم که تب های جدول ضریب رفتار و خروجی ورد نیز اضافه شده اند. البته خروجی به ورد تگ های Html را نمی شناسد و بنابراین تنها برای چک کردن صحت محاسبات در نگاه اول می توان به آن رجوع کرد.

جدول مشخصات خاک و سازه را از حالت شناور به صورت دائمی تغییر دادم.

در منحنی ضریب بازتاب منحنی های B1 , N , B ترسیم شده اند. همچنین دو خط عمودی هر یک نشاندهنده زمان تناوب سازه در راستای x و y می باشند که مقادیر در کنار آنها درج شده است.

با راست کلیک کردن روی نمودار گزینه های مختلفی در دسترس شما قرار میگیرد که از جمله میتوانید منحنی ها را لگاریتمی کنید، رنگ پشت زمینه را تغییر دهید و همچنین خروجی از منحنی یا از مقادیر منحنی های ترسیم شده به تصویر یا فرمت csv بگیرید.

بهتر این است که منحنی را با موس زوم نکنید چون فعلا گزینه ای برای نمایش تمام صفحه وجود ندارد و باید دو مرتبه با موس زوم مطلوب را تنظیم کنید.

میانبرهایی برای استخراج منحنی ضریب بازتاب در نوار ابزار و همچنین منوی مربوطه قرار دارد که میتوانید برای استخراج عکس استفاده کنید.

1

  • برای استخراج اعداد و ارقام طیف می توانید خروجی به فرمت csv تهیه کنید که قابل خواندن توسط نرم افزار اکسل می باشد. بدین ترتیب که پس از اینکه فایل را با فرمت csv ذخیره کردید با کلیک بر روی آن به طور خودکار با نرم افزار اکسل باز خواهد شد. داخل نرم افزار ستون اعداد را انتخاب کنید و از تب Data گزینه Text to column  را انتخاب کنید.

cfactor27

و در مرحله اول delimiters را انتخاب کرده و سپس comma را تیک بزنید و کلید finish را فشار دهید.

cfactor28

اعداد جدول به شش ستون مجزا تبدیل می شوند که ۳ ستون آن تکراری و مقادیر زمان تناوب های مختلف می باشند و ۳ ستون دیگر مربوط به منحنی هایی هستند که نامشان در بالای ستون درج شده است. شما میتوانید با حذف ستونهای تکراری زمان تناوب جدول را به ۴ ستون تبدیل کنید و در اکسل منحنی را ترسیم کنید:

cfactor29

لینک های دانلود
کلیدواژه آی سیویل
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها