کنترل برش یک‌طرفه در پی‌های شبکه‌ای

مقاومت برشی بتن در ACI 318-19 تغییرات قابل‌توجهی داشته است به‌طوری‌که در پی‌ ها (و دال‌ها) ممکن است این مقاومت تا نصف مقداری که در نسخه‌های قبلی محاسبه می‌شد کاهش یابد. در پی‌ ها به دلیل اینکه نیاز به اعمال بارهای لرزه‌ای وجود دارد کاهش مقاومت برشی بسیار حائز اهمیت است.

کنترل برش یک‌طرفه در پی‌های شبکه‌ایمطابق ACI 318-19 درصورتی‌که حداقل خاموت در اعضا بتنی رعایت نشود، باید از رابطه “c” در شکل ضمیمه استفاده شود. در این رابطه، مقاومت برشی بتن به نسبت آرماتور خمشی اعضای بتنی وابسته است. چنانچه درصد آرماتور خمشی کمتر از ۱.۷% باشد، رابطه “c” حاکم خواهد شد و مقدار آن به شکل قابل‌توجهی از رابطه “a” که در نسخه‌های قبلی نیز پیشنهاد شده بود کمتر خواهد شد. در شکل ضمیمه نمودار تغییرات مقاومت برشی در پی‌ها برای دو رابطه “a” و “c” نمایش داده شده است.

مطابق ACI 318-19 در پی‌ها الزامی به رعایت حداقل خاموت وجود ندارد درحالی‌که به‌طور مثال در تیرها چنانچه Vu>0.5phiVc باشد، باید حداقل خاموت رعایت شود. بنابراین، چنانچه در پی‌های نواری حداقل خاموت رعایت نشود (که معمولاً هم رعایت نمی‌شود)، طرح برشی در نرم‌افزار SAFE2016 با مشکل جدی مواجه است.

برای رفع این مشکل، باید در تنظیمات طراحی در نرم‌افزار SAFE، ضریب کاهش مقاومت برشی را به نسبت گفته شده مطابق شکل ضمیمه کاهش داد تا طرح برشی پی‌های نواری به‌درستی و مطابق ضوابط ACI 318-19 طراحی شود.

‼️ با توجه به این تغییر قابل‌توجه، نیاز به خاموت در پی‌های نواری به نسبت نسخه‌های قبلی آیین‌نامه به‌مراتب بیشتر خواهد شد و در بسیاری از موارد (خصوصاً در سازه‌های دارای دیوار برشی و مهاربند) پی نواری می‌بایست به خاموت با حجم قابل‌توجه مسلح گردد.

اگر در پی از خاموت حداقل استفاده شود (که اصلاً منطقی نیست) نیازی به مراحل گفته شده در این پست نخواهد بود.

رابطه "c" و "a"[@costbook] [instagram.com/cost.stru]

آموزش etabs
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها