نکات اجرایی در رابطه با مصالح بتن و انبار کردن آنها

در این مطلب به بررسی نکات اجرایی در رابطه با مصالح بتن و چگونگی انبار کردن آنها میپردازیم، در ادامه با سایت آی سیویل همراه باشید.

نکات اجرایی در رابطه با مصالح بتن-به محل انبار کردن سیمان باید عاری از رطوبت باشد. برخی منابع حداکثر تعداد مجاز پاکت های سیمان که می توانند در مناطق خشک بر روی هم انبار شوند را ۱۲ عدد میدانند. بهتر است قبل از مصرف، پاکتهای سیمان روی کف زمین غلطانده شوند.

-دپوی مصالح سنگی باید به نحوی باشد که مانع جداشدگی زیاد دانه ها از یکدیگر شده و آلودگی آنها به مواد زیان آور به حداقل برسد.

-انبار کردن طولانی مدت برخی مواد افزودنی باید همراه با بررسی های قبلی در خصوص حفظ کیفیت صورت گیرد.

-باید از مصرف مصالح انبار شده خراب شده یا آلوده خودداری کرد.

-سیلوهای سیمان به دلیل انبساط (پف کردن) سیمان، تنها ۸۰% ظرفیت اسمی خود قابلیت انبار کردن سیمان را دارند.

-هر محموله سیمان وارد به کارگاه باید قبل از تخلیه به رویت مهندس ناظر رسیده و اصل اوراق قانونی آن از قبیل بارنامه و برگه باسکول ارائه گردد. همین بازدید باید توسط انباردار هم صورت گرفته و کپی اسناد مربوطه هم به دفتر فنی و هم به دستگاه نظارت ارسال گردد.

-بهتر است در صورت امکان از یک باسکول مستقر در نزدیکی کارگاه جهت تعیین وزن پر و خالی بونکر سیمان در حضور نماینده انباردار استفاده شود.

-حتی المقدور باید از خرید سیمان با کیفیت و تیپ نامشخص از عوامل خرده فروش و متفرقه خودداری کرد.

-هر از چند گاهی باید منبع آب مرکز بتن مورد بازدید قرار گیرد تا نسبت به عاری بودن آب از مواد آلاینده نظیر گازوئیل، و … اطمینان حاصل شود.

-سیمان خیلی زود سخت شونده باید در شرایط کاملا خشک انبار شده و حداکثر یک ماه بعد مصرف گردد.

-آئین نامه BS8110 استفاده از سیمان خیلی زود سخت شونده را در سازه های بتن آرمه ممنوع کرده است.

-در صورت عدم وجود سیمان زودگیر (تیپ III) می توان سرعت سخت شدن سیمان را با افزودن کلرور کلسیم به بتن افزایش داد.

-سیمانهای نگهداری شده در سیلو، باید حداکثر ۹۰ روز پس از تولید مصرف شود، و اگر بنابه دلایل غیرقابل اجتناب این امر امکان پذیر نشد باید قبل از مصرف تحت آزمایش قرار گیرد.

-باید دقت کرد که تکنسین آزمایشگاه از بیل برای نمونه برداری از سنگدانه ها استفاده نکند زیرا چنین عملی می تواند موجب غلطیدن برخی از اندازه های ذرات به خارج شود و در نتیجه نمونه حاصله یک نمونه معرف نخواهد بود.

نمونه گیری از سنگدانه های درشت
نمونه گیری از سنگدانه های درشت
حداقل وزن نمونه سنگدانه ها
حداقل وزن نمونه سنگدانه ها

-طبق آئین نامه انگلستان باید حداقل ده نمونه از جاهای مختلف دپوی مصالح جهت تهیه نمونه اصلی ارسالی به آزمایشگاه تهیه شود و حداقل مجموع وزن آنها به شرح جدول بالا باشد.

-دیواره های تقسیم دپوی مصالح سنگی باید به گونه ای مقاوم و پایدار باشد که در صورت خالی بودن یک قسمت و پر بودن قسمت مجاور، دیواره بر اثر رانش سنگدانه ها تخریب یا جابه جا نشود.

-در هنگام بارش و یخبندان، باید سنگدانه های واقع در فضای آزاد با برزنت یا ورقه های پلاستیکی پوشانیده شود.

-در هنگام گرمای شدید، باید بر روی سنگدانه های واقع در فضای آزاد، سایبان درست شود.

-شیب مخروطهای دپوی شن و ماسه نباید زیاد باشد زیرا شیب زیاد دپوها موجب جدا شدن دانه های ریز و درشت از هم می شود.

-سنگدانه ها تا حد امکان باید به صورت لایه هایی با ضخامت یکسان بر روی یکدیگر ریخته شده و انبار شوند، سنگدانه ها باید با لودر یا وسایل مناسب دیگر به گونه ای برداشته شوند که هر بار قسمتهایی از همه لایه های افقی برداشته شوند.

-در صورت تخلیه سنگدانه ها هنگام باد، باید تدابیری اتخاذ گردد که از جدا شدن ذرات ریز جلوگیری شود.

-محل دپوی شن و ماسه باید به گونه ای باشد که همواره امکان تخلیه آب مازاد وجود داشته باشد.

-سنگدانه های انبار شده در دپو باید حداقل ۱۲ ساعت در محل باقی مانده و سپس مصرف شود.

-این امر موجب می شود که رطوبت سنگدانه ها به حد یکنواخت و پایدار برسد.

-سیلوی ذخیره سنگدانه ها حتی المقدور باید با مقطع مربع یا دایره و شیب مخروط یا هرم تحتانی آن کمتر از ۵۰ درجه باشد. مصالح سنگی باید به صورت قائم در داخل سیلو ریخته شود تا از برخورد مواد سنگی با کناره های سیلو جلوگیری شده و دانه ها از هم جدا نشوند.

-در صورتی که سیلوی ذخیره سنگدانه ها پر باشد امکان شکسته شدن سنگدانه ها و به هم خوردن دانه بندی آن کاهش می یابد. برای خالی کردن سنگدانه ها به داخل سیلو، باید از نردبان ویژه مصالح سنگی استفاده شود.

-در صورتی که شرایط به گونه ای باشد که امکان شکسته شدن سنگدانه ها در حین جابه جا کردن یا انبار کردن وجود داشته باشد، باید قبل از ساخت بتن با این سنگدانه ها، بار دیگر آنها را دانه بندی کرد.

-ضوابط مربوط به جلوگیری از جدا شدن سنگدانه ها باید در مورد سنگدانه های گرد گوشه، که بیشتر مستعد این امر هستند، جدی تر رعایت شود.

-در هنگام بارش برف و یخبندان، سنگدانه ها باید به گونه ای انبار شوند که امکان یخ زدگی و نیز جمع شدن برف و یخ بین دانه ها وجود نداشته باشد.

-هنگام تحویل هر محموله از سنگدانه های وارده به کارگاه، باید مشخصات مذکور در اسناد تحویل سنگدانه ها با مشخصات سفارش داده شده و نیز سنگدانه های وارده مقایسه و انطباق آن کنترل شود.

-در هنگام تحویل هر محموله از سنگدانه های وارده به کارگاه، باید وضعیت ظاهری آنها از نظر اندازه، شکل دانه ها و ناخالصی های آن با چشم کنترل شود.

-شرایط باید به گونه ای باشد که مواد خارجی و زیان آور در سنگدانه ها نفوذ نکنند.

-شرایط باید به گونه ای باشد که دانه های ریز و درشت در یک دپو از یکدیگر جدا نشوند.

-شرایط باید به گونه ای باشد که سنگدانه ها شکسته نشوند.

-محل نگهداری سنگدانه ها باید دور از پوشش گیاهی و مواد آلوده کننده باشد.

-شنهای با حداکثر اندازه بیش از ۳۸ میلی متر، باید در دو گروه کمتر و بیشتر از ۲۸ میلی متر نگهداری شوند. شنهای با حداکثر اندازه ۳۸ میلی متر یا کمتر باید در دو گروه کمتر و بیشتر از ۱۹ میلی متر نگهداری شوند. این کار امکان جدا شدن دانه ها از یکدیگر را کاهش میدهد.

مقایسه اندازه های الک طبق استانداردهای انگلستان و آمریکا
مقایسه اندازه های الک طبق استانداردهای انگلستان و آمریکا

-در مواردی که سنگدانه ها در ساختمان جاده مصرف می شوند و یا در معرض سایش باد قرار می گیرند باید آزمایش هایی نظیر آزمایش طاقت، سایش، اصطکاک و لس آنجلس روی آنها صورت می گیرد.

-چون در بعضی کارگاه های بتن سازی گاهی برای تعیین اندازه سنگدانه ها و الک ها از استانداردها و عبارات مختلفی استفاده می شود که ممکن است ابهام ایجاد نماید میتا از جدول بالا برای معادل سازی آنها استفاده کرد.

-وجود حرف A در نام اختصاری هر نوع سیمانی نشان دهنده وجود عامل هوازا در آن است.

-حتی المقدور باید از مخلوط شدن انواع مختلف سیمان در داخل یک مخزن نگهداری سیمان جلوگیری کرد.

-جهت انبار کردن سیمان پاکتی باید تعدادی الوار به ارتفاع حداقل ۱۰۰ میلی متر در زیر پاکتها قرار داد تا از تماس مستقیم پاکت سیمان با کف انبار که ممکن است مرطوب باشد جلوگیری شود. به علاوه توصیه میشود در شرایط معمولی حداکثر ۵ پاکت سیمان (۵۰ کیلویی) را بر روی هم چید. با این حال برخی آئین نامه ها تعداد مجاز پاکتهای سیمان انباشته شده بر روی هم را بیشتر از این مقدار میدانند. در هر صورت حداکثر ارتفاع دپوی سیمانهای پاکتی  ۱.۸ متر است. به علاوه کیسه های سیمان در همه مناطق باید حداقل ۳۰۰ میلی متر از دیوارها و ۶۰۰ میلی متر از سقف فاصله داشته باشند. همچنین انبار دار باید سعی نماید اولویت مصرف سیمان های پاکتی انبار شده را بر حسب زمان ورودی آنها مرتب کند. بدین منظور باید زمان انبار کردن هر محموله از سیمان ها را به نحوی مناسب بر روی آنها درج کرد. این مسئله با توجه به اینکه معمولا تاریخ تولید سیمان های پاکتی بر روی آنها نوشته نمی شود و نیز مدت و نحوه انبار کردن آنها توسط عوامل فروش قابل بررسی نیست بسیار مهم است. سیمانهای فله ای را نیز حتی المقدور نباید در انبارهای زمینی نظیر اتاقک های ساخته شده با بلوک و یا مصالح بنایی که در برخی موارد در کارگاهها به عنوان سیلوی سیمان استفاده می شوند، انبار کرد. توجه نکردن به این مسئله می تواند مشکلات زیادی در کارگاه ایجاد کند که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. عدم قابلیت کنترل صحیح میزان سیمان موجود در کارگاه و ایجاد مشکلات قانونی و اجرایی
  2. خطر سخت شدن سیمان در اثر نفوذ رطوبت و کاهش کیفیت سیمان
  3. ریخت و پاش زیاد سیمان و اسراف (زیاده روی در مصرف آن
  4. خطر سرقت
  5. بروز مشکلات زیست محیطی
  6. بروز بیماری های تنفسی و پوستی برای کارگران
  7. احتمال مخلوط شدن سیمان های گوناگون با هم
جوشکاری پایه سیلوی سیمان در کارگاه، قبل از برپا نمودن و نصب سیلو
جوشکاری پایه سیلوی سیمان در کارگاه، قبل از برپا نمودن و نصب سیلو

برای انبار کردن سیمانهای فله ای نیز باید از سیلوهای فلزی که مخصوص این کار ساخته می شوند استفاده کرد. باید دقت کرد که اتصالات سازه این سیلوها به دقت اجرا گردند تا خطرات احتمالی به حداقل برسد. برای بلند کردن و نصب سیلوی سیمان نیز باید از جرثقیل های مناسب استفاده گردد تا عملیات مونتاژ با ایمنی کامل صورت پذیرد. در برخی کارگاهها عملیات نصب سیلوها توسط ماشین آلات راهسازی صورت می گیرد که اکیدا استفاده از این روشهای پر مخاطره توصیه نمی گردد. در شکل زیر نمونه ای از مراحل مختلف یک چنین عملیاتی دیده میشود.

در برخی کارگاههای راهسازی نیز از تونل های حفاری شده به عنوان سیلوی موقت سیمان استفاده میشود. این عمل بسیار اشتباه است چرا که در برخی موارد چنین مسئولین کارگاهی مجبور گردیده اند دوباره [حتی به کمک مواد انفجاری (مواد ناریه)] سیمان های سخت شده در اثر نفوذ آب های زیرزمینی را از تونل خارج نموده و به دور بریزند. جهت استفاده از جرثقیل ها نیز باید به ارتباط طول و زاویه بوم جرثقیل با وزن سیلو توجه نمود تا عملیات نصب به خوبی و با ایمنی کامل صورت پذیرد. بدین منظور می توان از نمودارهای بار ایمن جرثقیل که نمونه ای از آنها در شکل زیر ملاحظه می شود استفاده نمود.

نمودار بار ایمن جرثقیل در حالت هاب مختلف
نمودار بار ایمن جرثقیل در حالت هاب مختلف

در این حالت اپراتور جرثقیل باید با نصاب سیلو همکاری و هماهنگی کامل دارد همچنین به دلیل فاصله احتمالی بین این دو نفر و سر و صدای موجود در کارگاه باید سری علائم استاندارد و زبان اشاره (نظیر زبان ناشنوایان) استفاده کرد. در شکل زیر،این علائم با تعاریف و مفاهیم مربوط به آنها به تصویر کشیده شده است.

 

 

مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها