طراحی سازه های بتنی با سیستم قاب خمشی متوسط در Etabs

فیلم آموزشی که امروز برای شما در نظر گرفته ایم از پکیج محاسب سازه بتنی با موضوع طراحی سازه های بتنی با سیستم قاب خمشی متوسط بر اساس ACI 318-19 است، با ما همراه باشید.

مدت زمان فیلم: ۴۰ دقیقه و ۱۶ ثانیه

موضوع فیلم: طراحی سازه های بتنی با سیستم قاب خمشی متوسط بر اساس ACI 318-19

مدرس دوره: رضا سلطان آبادی

معرفی الگوهای بار مورد نیاز مطابق مبحث ششم و آیین نامه ASCE 7-16

در این بخش به معرفی الگوهای بارگذاری یکی مهم ترین مراحل در Etabs میپردازیم.

زمانی که بخواهیم یک سازه را طراحی کنیم، باید قبل از شروع مدل سازی بارهای وارده به سازه را تشخیص دهیم، و به نرم افزار معرفی کنیم.

برای این منظور از منو Define گزینه Lode Patterns (الگوهای بارگذاری) را انتخاب میکنیم. سپس در پنجره ای که باز می شود، نرم افزار Etabs دو الگو به صورت پیش فرض بار زنده و بار مرده به ما معرفی میکند.

به ترکیبات بارگذاری در مبحث ششم یا آیین نامه ASCE 7-16 بارگذاری آمریکا مراجعه میکنیم، همانطور که مشاهده میکنید ترکیب بار ها کاملا مشابه یکدیگر هستند.

برای سازه های بتنی اگر یک بار مرده (Dead) معرفی کنیم کافی است، که در محاسب سازه ی فولادی برای سازه هایی که سقف آنها از نوع کامپوزیت است، حالت دیگری از بار مرده با عنوان بار مرده گروه دوم یا (Super Dead) را معرفی میکردیم.

اهمیت Sper Dead در سازه های بتنی

میخواهیم اهمیت معرفی Super Dead ها را با هم بررسی کنیم. فرض کنید یک سقف تیرچه بلوک داریم که در هر چهار طرف آن تیر است، در فیلم آموزشی مشاهده میکنید روی سقف، کف سازی و زیر آن نازک کاری داریم.

وزن بتن توسط نرم افزار محاسبه میشود، ما در بازگذاری ها، وزن کف سازی، نازک کاری و وزن بلوک ها را محاسبه کردیم.

میتوانیم به این صورت بیان کنیم که در سازه های فولادی الگو بار Dead، برای وزن بتن المان ها، و الگو بار SD یا همان Super Dead برای وزن کف سازی و دیوارهای پیرامون استفاده شود.

در سازه های بتنی نیز میتوان از این رویکرد استفاده کرد، بدین صورت که نرم افزار، وزن تیر، ستون و بتن بین تیرچه ها را به عنوان بار Dead محسوب کند، و ما بار گذاری که به سازه اعمال میکنیم از نوع SD باشد.

چرا استفاده از روش SD برای سازه های بتنی پیشنهاد میشود؟

برای سازه هایی که دال دارند و قرار است کنترل تغییر شکل در نرم افزار Safe انجام شود، الگو بار SD کمک بسیار زیادی در آنجا می کند. بنابراین در سازه هایی که دارای دال هستند ( وافل، دال مجوف، کوبیاکس، دال های تخت یا سیستم تیر و دال ) برای اینکه کنترل تغییر شکل ما به جهت منظور کردن اثرات مثلاً ۴ یا ۵ ماه بعد از ساخت که کنترل تغییر شکل را میتوانیم حذف کنیم،بهتر است که در همین مرحله SD را معرفی کنیم و برای بار گذاری کف ها از آن استفاده کنیم.

اما این روش الزامی نیست، یعنی طراحی مجموع سازه تغییری ایجاد نمیشود، این روش تنها باعث آسان تر شدن کار شما میشود.

برای ادامه آموزش و درک بهتر مطالب گفته شده بر روی فیلم آموزشی کلیک کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها