معرفی انواع روش های تحلیل مرتبه دوم و مفاهیم اثرات پی-دلتا

در این قسمت به معرفی انواع روش های تحلیل مرتبه دوم و مفاهیم اثرات پی-دلتا از پکیج محاسب سازه بتنی میپردازیم، با ما همراه باشید.

 

مدت زمان فیلم: ۲۰ دقیقه و ۲۳ ثانیه

موضوع فیلم: معرفی انواع روش های تحلیل مرتبه دوم و مفاهیم اثرات پی-دلتا

مدرس دوره: رضا سلطان آبادی

معرفی تحلیل مرتبه دوم و الزام استفاده از آن

در این بخش به تنظیمات اثرات مرتبه دوم یا اثر پی-دلتا میپردازیم. قبل از اینکه وارد تنظیمات نرم افزار شویم، لازم است که پیش زمینه ای در مورد اثرات مرتبه دوم و الزام استفاده از آن را ارائه دهیم.

یک قاب به صورت زیر داریم، بر روی این قاب یک سری بار ثقلی و یک بار جانبی اعمال شده، که به ترتیب P و V نام گذاری میکنیم. در درس تحلیل سازه ها در دوره کارشناسی، یا درس تحلیل ماتریسی سازه ها در دوره ارشد، یاد گرفتیم که به چه طریقی این قاب را تحلیل کنیم.

تحلیل قاب

اگر به یاد داشته باشید بعد از محاسبه این قاب از روش های شیب افت، پخش لنگر روش کانی و …. ، Δ را بدست می آوردیم.

و همچنین زمانی که میخواستیممعادلات تعادل را بنویسیم، فرم تغییر شکل یافته سازه را در نظر نمیگرفتیم و سازه را تحلیل میکردیم و جا به جایی جانبی طبقه را به دست می آوردیم. که همان تحلیل مرتبه اول یا First Order Analysis است.

تحلیل مرتبه اول

تا این قسمت از محاسبات را در درس تحلیل ۱، تحلیل ۲ یا حتی تحلیل ماتریسی سازه، آموخیم. اما اگر بخواهیم با دید واقعی به این قاب نگاه کنیم، متوجه میشویم که وقتی که این سازه تحت نیروی V، دلتا صفر میدهد؛ نیروی ثقلی که بر روی آن وجود دارد باعث میشود که در داخل ستون ها یک لنگری اضافه شود.

این لنگر باعث میشود که Δ بیشتر از مقداری باشد که ما از تحلیل مرتبه اول بدست آوردیم، به عبارتی در روش تحلیل که در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد یاد گرفتیم، اثر تشدید را اعمال نمیکردیم.

حال اگر به نحوی اثر مرتبه دوم را ببینیم، یعنی اثر نیروی محوری در تشدید این جا به جایی و نیروهای داخلی در این ستون ها ببینیم؛ تحلیل ما، تحلیل مرتبه دوم Second Order Analysis خواهد بود.

در آیین نامه ها، تحلیل مرتبه اول مجاز نیست، مگر در شرایط خاص؛ وقتی سازه Stiff باشد و نشان داده شود که این اثرات مرتبه دوم بسیار ناچیز است، مجاز به تحلیل مرتبه اول هستیم. اما اگر سازه Soft باشد (مانند سازه های قاب خمشی در سازه های بتنی) اثرات تحلیل مرتبه دوم قابل توجه است پس مجاز نیست سازه را به روش مرتبه اول تحلیل کنیم.

برای ادامه آموزش و درک بهتر مطالب گفته شده بر روی فیلم آموزشی کلیک کنید. 

آموزش etabs
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها