جشنواره کلیدواژه رایگان

اجرا ساختمان فلزی و بتنی

اجرای اسکلت فلزی و بتنی روش‌هایی پرکاربرد و رایج در ساختمان‌سازی هستند که هر کدام روش اجرای جداگانه، مزایا و معایب خود را دارد.

هر دو روش هم اگر به درستی و با توجه به روش‌های صحیح اجرا شوند ساختمان‌های خوب و مستحکمی ایجاد می‌کنند.

البته انتخاب اینکه برای ساختمان اسکلت فلزی یا بتنی مناسب‌تر است به شرایط زیادی مثل آب‌وهوا، میزان بودجه، نوع طرح، تعداد طبقات، هزینه مصالح و قیمت آهن آلات ، عوامل فنی سازه، درخواست کارفرما و کیفیت اجرا بستگی دارد.

مهندسین با بررسی موارد فوق اقدام به انتخاب اسکلت متناسب برای ساختمان می‌کنند‌ زیرا در غیر اینصورت سازه با مشکلات فنی زیادی مواجه می‌شود. در ادامه دو اسکلت فلزی و بتنی به همراه نکات اجرایی آنها آمده است تا انتخاب نوع اسکلت آسان‌تر شود.

ساختمان فلزی و بتنیساختمان فلزی چیست؟

اسکلت فلزی که به آن اسکلت فولادی یا سازه فولادی نیز گفته می‌شود متشکل از اعضای باربر، ورق‌های فلزی و پروفیل های فولادی است که در کارخانه به صورت پیش‌ساخته آماده شده و به دلیل داشتن تکامل بالا معمولا رفتار مطلوبی در ساختمان از خود نشان می‌دهند.

مهمترین بخش اسکلت فلزی اتصالات آن است که برای ساخت اعضای مرکب سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اعضای مرکب از پروفیل‌های فلزی و ورق‌ها ساخته می‌شوند و برای متصل کردن آنها از اتصالاتی همچون پیچ و مهره، جوشکاری یا پرچ استفاده می‌کنند. از میان این سه اتصالات، اتصالات پرچی تقریبا در تمام جهان منسوخ و غیرقابل استفاده است.

ساختمان فلزی و بتنینکات اجرایی ساختمان فلزی

  • مرحله پی‌ریزی ساختمان فلزی مثل ساختمان بتنی انجام می‌گیرد با این تفاوت که میخ‌های بولت باید در محل مورد نظر قرار گیرند تا بعد از اتمام فونداسیون صفحه ستون روی آنها قرار گیرد.
  • صفحه ستون باید به صورت تراز و در یک خط قرار گیرد و ابن کار باید توسط متخصص و استاد کار انجام شود. این کار معمولا با ریسمان کشی صورت می‌گیرد.
  • بعد از کارگذاری بیس پلیت یا همان صفحه ستون، حتما باید زیر آن هواگیری شود. این کار با ریختن بتن شل در زیر صفحات انجام می‌گیرد. در برخی موارد با ایجاد سوراخی در بیس پلیت عملیات ریختن بتن و هواگیری صورت می‌گیرد.
  • بعد از ریختن بتن زیر صفحات ستون باید از محکم کردن پیچ‌ها اطمینان حاصل شود زیرا بعد از محکم کردن پیچ‌ها تمام هوای اضافی خارج می‌شود و زیر ستون‌ها به تراکم کافی می‌رسد.
  • برای سرعت بخشیدن به عملیات مهار تیرآهن ستون، باید قبل از فرود دادن ستون‌ها یک نبشی و یک ورق اتصال به صفحه ستون جوش داده شود تا بلافاصله بعد از گذاشتن ستون‌ها عملیات جوشکاری اجرا شود.
  • تمام مقاطع فولادی مورد نیاز ساخت اسکلت فلزی باید از مرکزآهن معتبر خریداری شوند در غیر این صورت امکان خرید مصالح درجه دو یا سه به جای مصالح درجه یک وجود خواهد داشت.

ساختمان فلزی و بتنی

ساختمان بتنی چیست؟

ساختمان بتنی ساختمانی است که همه اجزای اصلی آن از بتن مسلح ساخته شده باشند. اجزای اسکلت بتنی هم به صورت پیش‌ساخته و هم در محل ساخته می‌شوند. در ساختمان بتنی فونداسیون، ستون‌ها، شاه‌تیرها، دیوارهای برشی، تیرهای فرعی، پله و سقف همگی از بتن مسلح تولید می‌شوند. در اسکلت فلزی تمام اعضای باربر فشاری از جنس بتن مسلح هستند. در ساخت بتن مسلح از میلگرد آجدار استفاده می‌شود تا استحکام بتن چندین برابر شود.

نکات اجرای ساختمان بتنی

  • از خاک‌های نباتی نباید برای خاک‌ریزی استفاده کرد و تراکم خاک باید حدود ۱۵ الی ۲۰ سانتیمتر باشد. اگر تراکم خاک کافی نبود می‌بایست با استفاده از آب و غلتک آن را متراکم کرد.
  • خاک‌ریزی فقط جهت محوطه‌سازی است و زیر فونداسیون به هیچ وجه نباید خاک‌ریزی انجام گیرد.
  • در محل بتن‌ریزی نباید خاک و آجر در تماس با بتن تازه قرار بگیرند زیرا آب آن را جذب کرده و جلوی عمل‌آوری صحیح آن را می‌گیرند.
  • از آنجا که خاموت‌ها اهمیت ویژه‌ای در بتن دارند اجرای آنها باید با دقت بسیار بالا انجام گیرد. خاموت می‌تواند نیروی برشی را تحمل کند و با محصور کردن هسته بتن مقاومت آن را افزایش دهد.
  • خاموت‌ها در ستون باید با هم ۱۳۵ درجه اجرا شود که برخی به دلیل سختی کار آن را اجرا نمی‌کنند.
  • در ستون‌های طبقه آخر و برای مهار خاموت‌ها، میلگرد های طولی باید با خم نود درجه اجرا شوند.ساختمان فلزی و بتنی
  • قالب‌هایی که برای بتن قرار گذاشته می شوند باید کاملا تمیز و روغن‌کاری شده باشند ضمن اینکه بین قالب و بتن می‌بایست از اسپیسر مناسب استفاده کرد تا آرماتورهای بتن به قالب نچسبند.
  • قالب‌های باید به خوبی درزگیری شده باشند تا از هدر رفتن شیره بتن جلوگیری شود.
  • فاصله و ارتفاع مناسب در حین بتن‌ریزی باید رعایت شود زیرا سقوط بتن از ارتفاع زیاد موجب جدا شدن سنگدانه‌های آن می‌گردد. از این جهت بتن‌ریزی زیر و روی ستون‌ها باید در دو مرحله انجام پذیرد.
  • بتن باید به طور کامل متراکم باشد زیرا بتن غیر متراکم زودتر ترک می‌خورد، آرماتورها به آن درست نمی‌چسبند، نفوذپذیری بتن بیشتر می‌شود و مقاومت بتن به دلیل وجود هوا در آن کاهش می‌یابد.

ساختمان فلزی بهتر است یا بتنی؟

پاسخ این سوال کمی دشوار است. با توجه به اینکه هر کدام از ساختمان‌ها مزایا و معایب خود را دارند می‌توان گفت که هر دو ساختمان به یک اندازه می‌توانند خوب یا بد باشند.

مثلا استفاده از سازه بتنی در مناطق با خاک سست یا زلزله‌خیز توصیه نمی‌شود و می‌تواند خطرآفرین هم باشد. یا اینکه سازه‌های فلزی در مناطق مرطوب و شرجی به دلیل احتمال خوردگی مقاطع فولادی توصیه نمی‌شود.

بنابراین باید ساختمان با هر اسکلتی بنا به شرایط محیطی و بنا به نوع کاربری آن انتخاب شود. ضمن اینکه اجرای صحیح اسکلت بر بهره‌وری هرچه بهتر سازه و ایمنی و طول عمر آن تاثیر مثبت می‌گذارد.

ساختمان فلزی و بتنیجمع‌بندی

به‌طور‌کلی ساختمان یا اسکلت فلزی دارد یا بتنی. اما در حالت‌هایی هم ساختمان‌هایی ساخته می‌شوند که ترکیبی از بتن و فولاد هستند که این اتفاق برای ساختمان‌های به خصوصی می‌افتد. در سازه‌های فلزی به مصالحی همچون انواع تیرآهن، صفحه‌های فولادی، پروفیل‌های فولادی، انواع اتصالات فولادی و غیر نیاز است. درحالی‌که در سازه‌های بتنی فقط به بتن و آرماتور نیاز خواهد بود. مهمترین فاکتوری که برای ساخت یک سازه محکم فلزی یا بتنی باید به آن توجه شود خرید مصالح باکیفیت است؛ در غیر اینصورت ساختمان حتی با اجرای صحیح هم ایمنی و استحکام کمتری خواهد داشت.

مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها