teleg
منو
اینستاگرام | کانال تلگرام | خبرنامه
سازه نگارetabs
پیشنهادی

۳۵ ساعت فیلم آمادگی آزمون محاسبات ( مبحث۱۰ )

۱۵ساعت آموزش ویدئویی تحلیل دینامیکی سازه فولادی با Etabs 2016

۳۰ ساعت فیلم آموزشی آزمون محاسبات نظام مهندسی (مبحث نهم )

فیلم آموزشی فولاد ۱ – طراحی سازه های فولادی به روش LRFD ( تخفیف ویژه )

فیلم آموزشی طراحی سوله (طراحی دستی و نرم افزاری)

آکادمی عمران
آموزش Etabs
آموزش TEKLA

گزارشی از یک پروژه تونل‌سازی در نوع خود بی‌نظیر · پروژه تونل SMART

بازدید : 1,780

گزارشی از یک پروژه تونل‌سازی در نوع
خود بی‌نظیر


· پروژه تونل

SMART



(Stormwater
Management and Road Tunnel
)    


SMART


درخشش مهندسی


در اعماق زمین

تونل SMART
اولین تونل دو منظوره جهان است که در شهر کوالالامپور پایتخت کشور
مالزی ساخته شده است. ساخت این تونل از سال ۲۰۰۳ شروع و در ژوئن ۲۰۰۷ بهره‌برداری
از آن آغاز شده است. این تونل ابتدا به‌عنوان مسیری برای انحراف آب‌های خروشان و
سیلاب‌های رودخانه‌ای که از به‌هم پیوستن دو رودخانه بزرگ در مرکز شهر حاصل شده
است، در نظر گرفته شده بود. ولی سپس با یک ایده جالب و خلاق و با در نظرگرفتن قطر
داخلی ۸/۱۱ متر، تونل به گونه‌ای طراحی شد که بتواند در زمان‌های غیراضطراری که
جریان آب چندان قوی نیست به‌عنوان تونلی رفت و آمدی (در دو طبقه) برای وسایل نقلیه
جهت کم‌کردن بار ترافیکی یکی از شاهراه‌های مهم و شلوغ شهر مورد استفاده قرار
بگیرد.


 

بهره‌برداری از این تونل در سه حالت
می‌تواند انجام بگیرد:

حالت اول (حالت عادی یا نرمال):
زمانی است که جریان آب رودخانه به قدری کم است که اساساً نیازی به انحراف توسط تونل
ندارد.

حالت دوم: زمانی است که طوفان‌های
کوچک یا متوسط رخ می‌دهد ولی فشار جریان آب زیاد نیست. در چنین حالتی جریان آب به
داخل تونل منحرف شده و از طریق مسیر فرعی به پایین‌ترین قسمت تونل هدایت می‌شود. در
این حالت دو مسیر عبور و مرور بالایی تونل همچنان بر روی وسایل نقلیه باز است.

حالت سوم: حالتی است که در زمان
طوفان‌های سهمگین رخ می‌دهد. در چنین حالتی کل تونل بر روی وسایل نقلیه بسته می‌شود
و پس از اطمینان از خارج‌شدن کلیه ماشین‌ها (به‌وسیله تعداد زیادی ایستگا‌ه‌های
رفتارسنجی تا زمانی که یک وسیله نقلیه در داخل تونل باشد درهای ورودی آب باز
نمی‌گردد) جریان سیلاب به‌طور خودکار به داخل تونل هدایت می‌شود. ظرفیت آب در تونل
در چنین حالتی به سه میلیون مترمکعب می‌رسد.

ساعت زمان لازم است تا پس از
پاک‌سازی تونل درهای آن بر روی وسایل نقلیه باز گردد.. این حالت یک یا دو بار در
سال رخ می‌دهد.

 

· روش ساخت تونل

شهر کوالالامپور از نظر زمین‌شناسی
بر بستری از آهک قرار گرفته است. ضمناً این شهر از سطح دریا نیز بالاتر است. از
مشخصه‌های اصلی این لایه‌های آهکی وجود تخته‌سنگ‌ها، گودال‌ها و باتلاق‌های متفاوت
است. با توجه به طبیعت زمین‌شناسی شهر بیشتر ایده‌های طراحی و اجرا به سمت و سویی
میل کرده است که کمترین اثر منفی را بر روی شرایط محیطی و زمین‌شناسی شهر وارد
نماید.







لذا برای این پروژه از ماشین
TBM مدل Slurry
Shield
استفاده شده است که به هنگام کار در برخورد با
بسترهای آهکی و مواجهه با آب‌های زیرزمینی و صخره‌های سخت مقاومت خوبی از خود نشان
می‌دهد. وجود یک سپر مقاوم که با فشار هوا کار می‌کند امکان آن را فراهم می‌سازد که
ماشین در مواجهه با آب‌های زیرزمینی و خاک‌های سست تعادل خود را کاملاً حفظ نماید.




· ایمنی تونل

از نظر استادارد های امنیتی و ایمنی
نیز اسمارت از وضعیت خیلی خوبی برخوردار است. خروجی‌های اضطراری فراوان‌، سازه ضد
زلزله، صدها دوربین و وجود مرکز کنترل که شبانه‌روز تردد خودروها و عبور جریان آب
را زیر نظر دارند اسمارت را در این

زمینه نیز بی
همتا کرده است
.

تونل SMART
برای دستگاه‌های تهویه ویژه‌ای است که در هر کیلومتر از تونل تعبیه
شده است. این دستگاه‌های قوی تهویه به‌طور دائم هوای ‌آلوده تونل را خارج می‌نماید.


 

دانلود جزوه مهندسی پی

بازدید : 7,982

بالاخره کسی هم پیدا شد که یک جزوه خوب برای مهندسی پی دست و پا
کند و به گنجینه جزوات خوب این درس عالی را بپیونداند برای دانلود این جزوه که در
دوقسمت است و لینک دانلود آنها در ادامه متن قرار دارد بشتابید












دانلود قسمت اول







دانلود قسمت دوم