آموزش های درسی رشته عمران

سقف های کوبیاکس و یوبوت ( معرفی و روش اجرا)

سقف های کوبیاکس و یوبوت یکی از برترین سیستم های سقف است که این روزها هم در ایران بسیار رایج شده است .در این فایل آموزشی که توسط آقای مهندس رضا مشهدی برای آی سیویل ارسال شده است شما با معرفی، تاریخچه،اجرا و مزایای سقف های کوبیاکس و یوبوت آشنا خواهید شد و مطالب بسیار آموزنده ای را فراخواهید گرفت در ادامه برای دانلود این فایل با ما همراه باشید

سقف های کوبیاکس و یوبوت

سقف کوبیاکس:

این نوع سقف از لحاظ سازه ای شبیه به دال دو طرفه است که البته تفاوت هایی با آن دارد. بدین ترتیب که در ضخامت دال گوی های تو خالی سبکی را به صورت منظم در فضای بین شبکه آرماتور بالا و پایین قرار می دهند تا در واقع از معرف بتن برای پر کردن آن قسمت جلوگیری کنند. برای اینکه گوی ها با یک نظم و ترتیب مشخص و به صورت ردیفی در کنار یکدیگر قرار گیرند، آن ها را در یک قفس فلزی به صورت خرپایی ساخته می شود قرار می دهند و سپس آن ها را بین شبکه آرماتور بالا و پایین جای می دهند.
کاری که این گوی های توخالی سبک انجام می دهند شبیه به کاری است که بلوک های پرکننده (فوم) در سقف تیرچه بلوک انجام می دهند. یعنی از پر شدن بتن در فضایی که بتن نیازی نیست جلوگیری می کنند.
سقف یوبوت:

یوبوت محصولی پلیمری با پایه پلی پروپلین است، که با هدف سبک سازی دال ها در سقف و پی های گسترده ی بتنی طراحی شده است. دال یوبوت از نوع دال های مجوف متشکل از تیرچه های عمود بر هم می باشد، و بار را به صورت دو طرفه منتقل می کند.
این محصول با عرض ثابت ۵۲ سانتی متر و در ارتفاع های ۱۶، ۲۰ و ۲۴ سانتی متر در ایران تولید می شود.
دال های یوبوت جزو سیستم های دوطرفه مشبک با قالبهای ماندگار دسته بندی می شوند. نوارهای باربر طراحی شده در دالهای مشبک یوبوت در حقیقت تیرهای I شکل متعامدی هستند که به جهت سختی بالای خود و سبکی دال قادر به باربری در دهانه های بلند و کنترل مناسب خیز در این دهانه ها می باشند.

لینک های دانلود
مطالب مرتبط
دیدگاه شما درمورد این پست
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها