teleg
منو
اینستاگرام | کانال تلگرام | خبرنامه
آموزش توتال آموزش etabs
پیشنهادی

فیلم آموزشی درس بتن ۲ (محصول دانلودی)

۱۰ ساعت فیلم آموزشی طراحی و محاسبات ساختمان فولادی با Etabs و Safe به روش LRFD

فیلم آموزش بارگذاری آزمون محاسبات ( مبحث ۶ و ۲۸۰۰ )

فیلم آموزش نرم افزار آباکوس – ۱۸۰ دقیقه حل مثال کاربردی اتصال فولادی ( معرفی و دانلود نمونه محصول )

حل سریع تحلیل سازه آزمون نظام مهندسی به روش آی سیویل

آکادمی عمران
آموزش Etabs
آموزش TEKLA
محصولات آنلاین

post

 

برای رفع نیاز شما دانشجویان و مهندسین عمران به آموزش های تخصصی مهندسی عمران کتابهای الکترونیکی بصورت آموزش های گام به گام و تصویری برای موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است که به شرح زیر اعلام میشود

  1. آموزش گام به گام پروژه فولاد مجموعه کتاب های الکترونیکی همراه با فایل های تمرینی که شما را با انجام پروژه های فولاد به روش حدی نهایی ( LRFD )  با نرم افزار های Etabs و Safe  با تمام نکات آن از جمله بارگذاری بصورت تصویری آشنا میکند
    اگر میخواهید پروژه فولاد را خودتان انجام دهید این مجموعه برای شما مناسب است

 

  1. آموزش گام به گام و تصویری انجام پروژه بتن : طراحی دستی و طراحی با Etabs و Safeدر این مجموعه شما با نحوه انجام کامل یک پروژه بتن بصورت کاملا تصویری آشنا خواهید شد

 

  1.  آموزش گام به گام متره ساختمان بتنی:از آنجایی که متره کردن یک امر واجب برای دست اندرکاران ساخت و ساز و یک مهارت مهم برای مهندسین عمران و معماری میباشد میتوان گفت مهارت و تسلط بیشتر روی متره میتواند یک تمتیاز بزرگ برای هر مهندس محسوب شود.در ادامه آموزشی برای شما عزیزان تهیه شده است که در ۸۴ صفحه و بصورت گام به گام به آموزش متره کردن یک ساختمان بتنی میپردازد.

 

  1. آموزش طراحی انواع پی با Safe V12
    به صورت گام به گام و کاملاً تصویری به نحوه طراحی انواع پی های متعارف در سازه ها اعم از پی های نواری ، گسترده و منفرد پرداخته و تا حد ممکن تمامی مباحث را به صورت روشن بیان شدهآمورش کاملا تصویری در ۲۰۰ صفحه

 

بتن یا فولاد؟

بازدید : 1,313

بتن یا فولاد؟

هر روز هنگام عبور از خیابان‌های شهر شاهد ساخت و سازهای روز افزونی هستیم،


ساختمان‌های مختلف از یک طبقه تا ۶۰ طبقه که جلوی آنها انواع مصالح دیده می‌شود؛
سازه‌هایی که گاه از بتن ساخته می‌شوند و گاه از فولاد.در مورد اینکه کدام نوع سازه
بر دیگری برتری دارد، اختلاف نظر شدیدی بین سازندگان ساختمان‌ها وجود دارد. معمولاً
معیارهای ساخت، جواب‌های متفاوتی برای ما به همراه دارند.

عمده عوامل مؤثر در این روند، هزینه، زمان و کیفیت ساخت هستند.هزینه ساخت و سود
حاصل از این سرمایه‌گذاری با زمان اتمام طرح رابطه تنگاتنگی دارند. بدیهی است هر چه
زمان طرح طولانی‌تر ‌شود شاهد افزایش قیمت مصالح، قیمت تمام شده طرح، هزینه‌های
متفرقه و بازگشت دیرتر سرمایه خواهیم بود که خوشایند هیچ سازنده‌ای نیست.

سازه‌های بتن آرمه در مقابل سازه‌های فولادی معمولاً نیاز به هزینه کمتر و زمان
بیشتری برای ساخت دارد؛ در حالی‌که سازه‌های فولادی ابتدا نیاز به سرمایه زیادی
برای خرید آهن آلات دارد ولی در عوض شاهد سرعت اجرای بالاتری خواهیم بود.بنابراین
در ساختمان‌های عادی کمتر از ۶ طبقه در نهایت از این منظر تفاوت زیادی وجود ندارد.

در اسکلت‌های فولادی حتماً باید تمام اسکلت آماده باشد تا بتوان سقف را اجراکرد. به
عبارت دیگر اول باید تیر و ستون‌هایی وجود داشته باشد تا بتوان روی آن سطحی به نام
سقف یا همان کف اجرا کرد. در حالی‌که در سازه‌های بتن آرمه ابتدا ستون‌های هر طبقه
و سپس سقف همان طبقه که خود مشتمل بر تیر‌ها و کف یکپارچه‌تری نسبت به سازه‌های
فولادی است اجرا می‌شود.

مزیت این روش نسبت به روش اول آن است که می‌توان طبقه مورد نظر را سریعتر برای
اجرای دیگر مراحل از جمله تیغه چینی، اجرای تأسیسات مکانیکی و برقی و… در اختیار
سایر پیمانکاران قرار داد که خود موجب تسریع در روند طرح خواهد بود.

ولی به‌طور کلی زمان اجرای سازه‌های فولادی در مقیاسهای بزرگ تا حدودی کوتاه‌تر از
سازه‌های بتن آرمه و هزینه‌های سازه‌های بتن آرمه کمتر از سازه‌های فولادی است که
هر سازنده‌ای با توجه به شرایط و معیار‌های خود تصمیم‌گیرنده اصلی است.

حال با فرض وجود شرایطی کاملاً ایده‌آل، یعنی عدم‌وجود محدودیت زمان و هزینه‌ها،
عامل سوم یعنی کیفیت سازه را بررسی می‌کنیم. کیفیت را می‌توان از جنبه‌های متفاوتی
مانند مقاومت در برابر بارهای ثقلی وارده و زلزله، مقاومت در برابر حرارت، ابعاد،
دهانه‌های قابل پوشش، تعداد طبقات قابل طراحی، قابلیت ترمیم آسان و… مورد نقد و
بررسی قرار داد. با توجه به گستردگی و پیچیدگی مسئله، در اینجا فقط تصمیم‌گیری برای
ساختمان‌های عادی را مورد توجه قرار می‌دهیم.

اولین و مهم‌ترین نکته قابل ذکر در این مورد مقاومت مصالح و ابعاد مصالح مصرفی است.
معمولاً هر چه اعضای باربر ما ابعاد بزرگتر از نگاه عام و ممان اینرسی بالاتر از
دید مهندسی داشته باشد، رفتار سازه‌ای مناسب‌تر است و هر چه مصالح مصرفی که در عرف
ساختمان‌سازی‌ بتن یا فولاد هستند قابلیت تحمل نیروهای بیشتر را داشته باشند منجر
به طراحی اعضای ظریف‌تری خواهند شد.

اگر هر دو عامل در کنار هم قرار گیرند منجر به رسیدن به سختی و صلبیت بالاتری
خواهند شد که جزء اصلی‌ترین آیتم‌های طراحی یک مهندس محاسب به شمار می‌روند.

در طراحی سازه‌ها، مقاومت بتن را ۱۰ درصد مقاومت فولاد فرض می‌کنند بنابراین ابعاد
ستون‌ها و تیرهای بتنی، به‌مراتب بیش از سازه‌های فولادی است. البته این ابعاد بزرگ
اعضای بتنی، ممان اینرسی بسیار بالاتری نسبت به گزینه دیگر به ارمغان خواهند آورد
که در نهایت سازه بتنی، سختی بالاتر و معمولاً رفتار سازه‌ای مناسب‌تری دارد.

« سازه‌های بتنی سنگین هستند.» در پاسخ به این ایراد باید گفت: ابعاد بزرگ سازه تا
جایی مورد پذیرش یک مهندس است که منجر به سنگینی بیش از حد سازه نشود و با توجه به
آنکه بحث ما در مورد سازه‌های عادی کمتر از ۶ طبقه است تفاوت وزن اسکلت نیز آنچنان
نخواهد بود تا مهندس طراح را به سمت طراحی سازه فولادی بکشاند. این موضوع در بسیاری
از سازه‌های عظیم نیز صادق است که برج ۵۶ طبقه تهران نمونه بارزی از این دست است.

بحث زلزله که بحث داغ این روزهای تهران است می‌تواند جنبه دیگری از کیفیت مناسب یک
سازه باشد. سازه‌های بتن آرمه عادی و به ویژه مجهز به دیوارهای بتنی به‌علت سختی
بالا نسبت به سازه‌های فولادی در برابر زلزله، در بیشتر موارد مقاومت بسیار بالایی
از خود نشان می‌دهند اما سازه‌های فولادی نیز می‌توانند همین رفتار را از خود نشان
دهند مشروط برآنکه طراحی مناسبی داشته باشند.

نکته قابل تامل اینجا است که این رفتار به چه قیمتی به دست خواهد آمد؟ اگر طراحی،
یک طراحی بدون نقص باشد، هم سازه فولادی و هم سازه بتن آرمه در چند ثانیه وقوع
زلزله، با حداقل خسارت ممکن جان سالم به در خواهند برد. اما کار به اینجا ختم
نخواهد شد و پس از زلزله‌های زیادی شاهد شکستگی لوله‌های گاز و وقوع آتش سوزی‌های
مهیب بوده‌ایم که گاه از خود زلزله مخرب‌تر هستند.

با توجه به اینکه اطفاء حریق بلافاصله بعد از وقوع حادثه ممکن نیست، ساختمان باید
به گونه‌ای طراحی شود که تا چند ساعت متوالی بتواند آتش را با حداقل خسارات وارده
تحمل کند. در سازه‌های بتن آرمه مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی وجود دارد، اما
درسازه‌های فولادی درصورتی‌که تمهیدات ایمنی لازم در آنها صورت نپذیرد در چند دقیقه
ابتدایی حریق، شاهد تخریب‌های بسیار سریع و غیرقابل جبران خواهیم بود که این مورد
نیز مزیتی بسیار ارزشمند برای سازه‌های بتن آرمه به حساب می‌آید.

اما آنچه اکثر مهندسان را نسبت به سازه‌های بتن آرمه به شدت بد‌بین کرده،
عدم‌قطعیت‌ها، یکنواخت نبودن مقاومت بتن و کم اطلاعی بسیاری از سازندگان از نحوه
عمل‌آوری و به دست آوردن نتیجه‌ای مطلوب از این ماده است.

قابلیت اشتباه در تهیه بالقوه این نوع ماده در مقابل فولاد توجیه دیگری است که از
سوی عده زیادی در مخالفت با بتن ارائه می‌شود، چرا‌که ممکن است حین عمل آوری،
مقاومت فشاری کمتر از حد مورد نیاز به دست آید.

این گروه معتقدند جبران یک اشتباه در سازه‌های بتن آرمه در مواردی منجر به تخریب
اجباری سازه می‌شود در حالی‌که فولاد در هر لحظه که سازنده اراده کند با هزینه‌ای
به نسبت پایین قابل ترمیم و تقویت است.

در پاسخ به این ایراد باید گفت این عدم‌قطعیت‌ها در آیین نامه‌ها با اعمال ضریب
ایمنی بسیار بالایی پیش‌بینی شده تا جایی که در موارد زیادی شاهد مقاومتی چند برابر
مقاومت مورد نیاز در ساخت این قبیل سازه‌ها هستیم.از سوی دیگر این عدم‌قطعیت کیفیت
بتن در شالوده و سقف‌های سازه فولادی نیز وجود دارد و صرفاً متعلق به سازه‌های بتن
آرمه نیست.

در نهایت باید بر این موضوع تاکید کرد که به‌طور کلی هم سازه‌های فولادی و هم
سازه‌های بتن آرمه درصورتی که در طراحی آنها سیستم مناسب و منطبق بر آیین‌نامه‌های
به روز، مورد استفاده قرار نگیرد و متخصصین متبحر آنها را اجرا و مهندسین با تجربه
بر اجرای آنها نظارت مستمر نکنند، هیچ رجحانی از نظر کیفیت و قابلیت اطمینان بر
دیگری ندارند.

فراموش نکنیم معیار چهارمی نیز در انتخاب وجود دارد؛ معیاری که ۳ معیار هزینه، زمان
و کیفیت را تحت سیطره خود قرار می‌دهد: فولاد به‌عنوان یک سرمایه ملی ماده‌ای است
که ارزان به دست نمی‌آید و همانند نفت روزی تمام خواهد شد؛ ماده‌ای که باید در
صنایع ارزشمندتر ‌ و یا حداقل در سازه‌های خاص که نیاز به ظرافت خاصی دارند و پس از
بررسی‌های علمی برتری فولاد در آن محرز شده، مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد
تا شاهد رشد اقتصادی در دیگر زمینه‌ها باشیم.

به‌نظر نویسنده استفاده از سازه‌های بتن آرمه با توجه به مصرف به‌مراتب پایین‌تر از
فولاد (به‌صورت میلگرد) هم از نظر سازه‌ای و هم از نظر اقتصادی و هم از جنبه ملی
به‌مراتب مناسب‌تر و بهینه‌تر از سازه‌های فولادی است.
به نقل از
همشهری انلاین

دانلود


http://s1.icivil.ir/dlserver/civil92/fileonline-thb.gif
راهنمای دانلود از سایت
اگر نمی دانید چطور باید دانلود کنید
گروه تلگرام مهندسی عمران

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

  1. امید | 15 اردیبهشت 1389 | شماره دیدگاه : 6177

    با عرض سلام خدمت مدیر محترم سایت
    در متن ذکر شده ” معمولاً هر چه اعضای باربر ما ابعاد بزرگتر از نگاه عام و ممان اینرسی بالاتر از دید مهندسی داشته باشد، رفتار سازه‌ای مناسب‌تر است ” ولی مناسب بودن رفتار سازه تنها یک عاملش اندازه اعضا یا ممان اینرسی است ولی باید توجه داشت که این عامل پارامتر اصلی نیست بلکه رفتار مناسب به عوامل دیگری از جمله مقاومت اعضا و شکل پذیری و غیره بستگی دارد که الزاما با افزایش ممان اینرسی بهتر نمی شود ، پس نتیجه می گیریم که این یک غلط مصطلح است که چون اعضای فولادی ممان اینرسی کمتر از بتنی دارند پس رفتار سازه های بتنی بهتر است!!!
    اگر یک سازه در شرایط یکسان یک بار بتنی و یک بار فولادی طراحی شود و هر دو درست اجرا شوند ، از نظر آیین نامه ای رفتاری معادل با حفظ ایمنی جانی خواهد داشت ، با اینکه ممان اینرسی در اعضای فولادی کمتر است ولی رفتار سازه ای مورد انتظار تفاوتی نمی کند.
    ولی متاسفانه چند خط پایین تر در مقاله دوباره به این مسئله تاکید شده است ” در طراحی سازه‌ها، مقاومت بتن را ۱۰ درصد مقاومت فولاد فرض می‌کنند بنابراین ابعاد ستون‌ها و تیرهای بتنی، به‌مراتب بیش از سازه‌های فولادی است. البته این ابعاد بزرگ اعضای بتنی، ممان اینرسی بسیار بالاتری نسبت به گزینه دیگر به ارمغان خواهند آورد که در نهایت سازه بتنی، سختی بالاتر و معمولاً رفتار سازه‌ای مناسب‌تری دارد ”
    دوباره همان اشتباه را نویسنده تکرار کرده است.
    ممنون می شم اگر این مسئله را توضیح دهید و برایم روشن کنید.

  2. م.محمدی | 29 خرداد 1389 | شماره دیدگاه : 6178

    سلام بنظر بنده نکات مفید بود اما توضیحات را میشد کاملتر و با توجه به جزییات بیشتر عنوان کرد. ممنون از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *