teleg
منو
اینستاگرام | کانال تلگرام | خبرنامه
آموزش توتال آموزش etabs
پیشنهادی

۸ ساعت فیلم آموزشی طراحی و محاسبات ساختمان بتنی با Etabs 2015 (محصول ویژه )

کتاب آموزش محاسبات سازه های فولادی و بتنی بصورت گام به گام و حل مثال

فیلم آموزشی طراحی سوله (طراحی دستی و نرم افزاری)

آموزش طراحی سقف های یوبوت و کوبیاکس ( دال های مجوف ) با Safe 2016

۳۵ ساعت فیلم آمادگی آزمون محاسبات ( مبحث۱۰ )

آکادمی عمران
آموزش Etabs
آموزش TEKLA
محصولات آنلاین

post

 

برای رفع نیاز شما دانشجویان و مهندسین عمران به آموزش های تخصصی مهندسی عمران کتابهای الکترونیکی بصورت آموزش های گام به گام و تصویری برای موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است که به شرح زیر اعلام میشود

  1. آموزش گام به گام پروژه فولاد مجموعه کتاب های الکترونیکی همراه با فایل های تمرینی که شما را با انجام پروژه های فولاد به روش حدی نهایی ( LRFD )  با نرم افزار های Etabs و Safe  با تمام نکات آن از جمله بارگذاری بصورت تصویری آشنا میکند
    اگر میخواهید پروژه فولاد را خودتان انجام دهید این مجموعه برای شما مناسب است

 

  1. آموزش گام به گام و تصویری انجام پروژه بتن : طراحی دستی و طراحی با Etabs و Safeدر این مجموعه شما با نحوه انجام کامل یک پروژه بتن بصورت کاملا تصویری آشنا خواهید شد

 

  1.  آموزش گام به گام متره ساختمان بتنی:از آنجایی که متره کردن یک امر واجب برای دست اندرکاران ساخت و ساز و یک مهارت مهم برای مهندسین عمران و معماری میباشد میتوان گفت مهارت و تسلط بیشتر روی متره میتواند یک تمتیاز بزرگ برای هر مهندس محسوب شود.در ادامه آموزشی برای شما عزیزان تهیه شده است که در ۸۴ صفحه و بصورت گام به گام به آموزش متره کردن یک ساختمان بتنی میپردازد.

 

  1. آموزش طراحی انواع پی با Safe V12
    به صورت گام به گام و کاملاً تصویری به نحوه طراحی انواع پی های متعارف در سازه ها اعم از پی های نواری ، گسترده و منفرد پرداخته و تا حد ممکن تمامی مباحث را به صورت روشن بیان شدهآمورش کاملا تصویری در ۲۰۰ صفحه

 

آشنایی با انواع پلها و ساختار آنها

بازدید : 8,289

بدون شک تا به حال
پلی را دیده اید و یا به احتمال زیاد از روی یکی از آنها عبور کرده اید. حتی اگر
شما تخته یا کنده درخت را برای جلوگیری از خیس شدن خود بر روی آب قرار دهید در واقع
شما یک پل ساخته اید. حقیقتاً پل ها در همه جا وجود دارند و در واقع یک بخش طبیعی و
بدیهی از زندگی روزمره ی ما را تشکیل می دهند. یک پل مسیری را بر روی مانع ایجاد می
کند که این موانع می تواند رودخانه, دره, جاده, خطوط راه آهن و … باشد.

            در
این مقاله ما سه نوع اصلی از پل ها را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهیم داد

که
شما می توانید بفهمید که هرکدام چگونه کار می کنند. نوع پل بکار رفته در یک مکان به
نوع مانع موجود در آنجا بستگی دارد. معیار اصلی در تعیین نوع پل وسعت و گستردگی آن
مانع می باشد. چه مسافتی میان طرفین مانع وجود دارد؟ این مسئله, فاکتور اصلی در
تعیین نوع پلی است که قرار است در آن محل احداث شود. با سپری شدن زمان و  مطالعه ای
مقاله علت آن را متوجه خواهید شد.
 

 

اصول

سه نوع اصلی از پلها
موجودند:

  • پل تیری
  • پل قوسی
  • پل معلق

تفاوت عمده ی این
سه پل در فاصله دهانه ی پل است. دهانه, فاصله ای است بین پایه های ابتدایی و
انتهایی پل, اعم از اینکه آن ستون, دیوارهای دره یا پل باشد. طول پل تیری مدرن
امروزه از ۲۰۰ پا (۶۰متر) تجاوز نمی کند. در حالی که یک پل قوسی مدرن به ۸۰۰ تا
۱۰۰۰ پا (۲۴۰ تا ۳۰۰ متر) هم می رسد. پل معلق نیز تا ۷۰۰۰ پا طول دارد.

چه عاملی سبب می
شود که یک پل قوسی بتواند درازای بیشتری نسبت به پل تیری داشته باشد؟ و یا یک معلق
بتواند تقریباً تا ۷ برابر طول پل قوسی را داشته باشد. جواب این سوال زمانی بدست می
آید که بدانیم چگونه انواع پلها از دو نیروی مهم فشاری و کششی تاثیر می پذیرند.

نیروی فشاری
نیرویی است که موجب فشرده شدن و یا کوتاه شدن چیزی که بر روی آن عمل می کند می شود.

نیروی کششی

نیرویی است که سبب افزایش طول و گسترش چیزی که بر روی آن عمل می
کند, می گردد.

در این زمینه می
توان از فنر به عنوان یک مثال ساده نام برد. زمانی که آن را روی زمین فشار می دهیم
و یا دو انتهای آن را به هم نزدیک می کنیم, در واقع ما آن را را متراکم می سازیم.
این نیروی تراکم یا فشاری موجب کوتاه شدن طول فنر می شود. و نیز اگر دو سر فنر را
از یکدیگر دور سازیم, نیروی کششی در فنر ایجادشده, طولفنر را افزایش می دهد.

نیروی فشاری و
کششی در همه پل ها وجود دارند و وظیفه طراح پل این است که اجازه ندهد این نیروها
موجب خمش و یا گسیختگی گردد. خمش زمانی اتفاق می افتد که نیروی فشاری بر توانایی شئ
در مقابله با فشردگی غلبه کند. بهترین روش در موقع رویارویی با این نیروها خنثی
سازی,پخش و یا انتقال آنهاست. پخش کردن نیرو یعنی گسترش دادن نیرو به منطقه وسیع
تری است چنانکه هیچ تک نقطه مجبور به متحمل شدن بخش عمده ی نیروی متمرکز نباشد.
انتقال نیرو به معنی حرکت نیرو از یک منطقه غیر مستحکم به منطقه مستحکم است, ناحیه
ای که برای مقابله با نیرو طراحی شده و منظور گردیده است. یک پل قوسی مثال خوبی
برای پراکندگی است حال آنکه پل معلق نمونه ای بارز از انتقال نیروست.

 

پلهای تیری

یک پل تیری,
اساساً یک سازه افقی مستحکم است که بر روی دو پایه نصب شده است و این پایه ها, هر
یک در انتهای طرفین پل قرار دارند. وزن پل و هرگونه وزن اضافی دیگر که بر روی پل
اعمال می شود, مستقیماً توسط پایه ها تحمل می شوند.

فشار

نیروی فشاری خود
را در بالای عرشه پل یا جاده نمایان می سازد. این نیرو موجب می شود که بخش بالایی

عرشه کوتاه- تر گردد.

کشش

برآیند نیرو فشاری
در بخش بالایی عرشه به ایجاد نیروی کششی در بخش پایینی عرشه پل منجر می شود. این
کشش موجب افزایش طول در بخش پایینی پل می شود.

 

مثال

یک تخته در ابعاد
۲ در ۴ پا را بر روی جعبه خالی مثلاً جعبه شیر قرار دهید. هم اکنون شما یک پل تیری
ساده ساخته اید. حال یک وزنه ۵٠ پوندی را در وسط آن قرار دهید. توجه کنید که چگونه
تخته خم می شود. وجه بالایی تحت فشار و وجه پایینی تحت کشش است. اگر شما این افزایش
وزن را ادامه دهید, سرانجام تخته خواهد شکست. یعنی قسمت بالایی خم شده و بخش پایینی
آن ترک خورده و می شکند.



 

پراکندگی

بسیاری از پلهای
تیری که شما می توانید آنها را در بزرگراهها بیابید, برای تحمل بار  از تیرهای
بتونی یا فولادی بهره می گیرند. اندازه تیر و بویژه ارتفاع تیر بر حسب مسافتی که
تیر دارد محاسبه می شود.با افزایش ارتفاع تیر, به مقدار مصالح بیشتری برای پراکنده
کردن کشش مورد نیاز است. طراحان پل برای ایجاد تیر های بلند از شبکه های فلزی یا
خرپا بهره می گیرند. این خرپا به تیر استحکام داده و توانایی آن را در پخش کردن
نیروی فشاری یا کششی افزایش می دهد. زمانی که تیر شروع به متراکم شدن می کند, این
نیرو در میان خرپا پخش می شود. به غیر از خلاقیت موجود در خرپا, پل تیری در میزان
طول خود محدود است. با افزایش طول آن اندازه خرپا نیز می بایست افزایش یابد تا
زمانی که خرپا به نقطه می رسد که دیگر نمی تواند وزن خود را تحمل کند.

 

انواع پل های
تیری

پل های تیری به
سبک های بسیار زیادی ساخته  می شود. نوع طراحی, مکان و چگونگی ساخت یک خرپا, تعیین
کننده نوع یک خرپاست. در بدو انقلاب صنعتی, احداث پلهای تیری در ایالات متحده با
سرعت توسعه یافت. طراحان با طرحهای نوین و سازه های مختلف و متعدد این حرفه را رونق
بخشیدند. پل های چوبی جای خود را به پلهای فلزی یا نیمه فلزی دادند. این نمونه های
متنوع از خرپا ها گامهای موثری را در جهت پیشرفت در این زمینه برداشت. یکی از
ابتدایی ترین و مشهور ترین آنها خرپای «هاو»
۱
بود که در سال ١٨۴٠ توسط «ویلیام هاو»
۲
طراحی و ابداع شد.

شهرت ابداع جدید
وی در طرح خرپایش نبود, چرا که مشابه طرح

kingpost
بود. چگونگی استفاده از تیرهای آهنی عمودی با مجموعه ای از تیر های چوبی مورب  طرح
او بود که مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از پلهای تیری امروزه هنوز از طرح هاو در
خرپایشان استفاده می کنند.



 

 



 

 



 

 


  

مقاومت خرپا

یک
تیر به تنهایی هرگونه فشردگی یا کشش را در بر خواهد گرفت. بیشترین فشردگی در
بالاترین نقطه تیر و بیشترین کشش در در پایین ترین نقطه تیر است. در وسط تیر فشردگی
و کشش کمتری وجود دارد.

اگر تیر طوری
طراحی شود که بیشترین مقدار مصالح در بالا و پایین تیر و در وسط تیر مصالح کمتری
مصرف شود, بهتر خواهد توانست نیروهای کششی یا فشاری را تحمل کند. ( در توضیح می
توانیم بگوییم که تیر های

I

شکل مستحکم تر از تیر های مستطیلی ساده است)

مرکز تیر از عضو
های مورب خرپا تشکیل شده طوری که بالا و پایین خرپا نشان دهنده بالا و پایین تیر
است. با نگرش به خرپا به این شیوه ما قادریم ببینیم که بالا و پایین تیر مصالح
بیشتری نسبت به مرکز آن مصرف می کند(به این دلیل که مقوای چین دار خیلی مستحکم است)

در اضافه به مطالب
فوق در مورد تاثیرات خرپا, علت دیگری نیز وجود دارد دال
ّ
بر اینکه چرا خرپا مستحکم تر از تیر است: یک خرپ توانایی پخش کردن نیرو را دارد.
خرپا طوری طراحی شده است که به دلیل داشتن تعداد زیادی از مثلث ها _که به طور معمول
در آن مورد استفاده قرار می گیرد_ هم می تواند یک سازه بسیار مستحکم ایجاد کند و هم
کار انتقال نیرو را از یک نقطه به منطقه وسیعی انجام دهد.

 

پل قوسی

یک
پل قوسی سازه ای است به شکل نیم دایره که در هر طرف آن نیم پایه  (پایه های جناحی)
قرار دارد. طراحی قوس طوری است که به طور طبیعی وزن عرشه پل را به نیم پایه ها
منتقل و منعطف می کند.

فشار

پلهای قوسی همواره
تحت فشار قرار گرفته اند. نیروی فشاری همواره در امتداد قوس و به سمت نیم پایه ها
وارد می شود.

کشش

کشش در یک قوس
ناچیز و قابل اغماض است. خاصیت طبیعی خمیدگی قوس و توانایی ان در پخش نیرو به
بیرون, به طور قابل ملاحظه ای  تاثیرات کشش را در قسمت زیرین قمس کاهش می دهد.
هرچند با زیاد شدن زاویه ی خمیدگی ( بزرگتر شدن نیمدایره قوس) تاثیرات نیروی کششی
نیز در آن افزایش می یابد.

 

همانطور که اشاره
شد, شکل قوس به تنهایی موجب می شود که وزن مرکز عرشه پل به پایه های جناحی منتقل
شود. مشابه پلهای تیری محدوده ی اندازه پل در مقاومت پل تاثیر گذاشته و در نهایت بر
ان چیره خواهد گشت.

 

انواع پلهای
قوسی

پراکندگی

انواع قوس ها
محدود هستند. امروزه قوس هایی مانند «رمان»۳ , «باروک»۴ و
«رنسانس»۵ وجود دارند که همه آنها از نظر معماری و ظاهری متمایز هستند
ولی از نظر ساختار یکسانند. میزان مقاومت این پلها به شکل هندسی آنه بستگی دارد. یک
پل قوسی احتیاج به هیچگونه تکیه گاه یا کابل ندارد. و قوسهایی که از سنگ ساخته شده
است حتی نیازی به ساروج یا ملاط نیز ندارد. در گذشته نیز رومیان باستان پلهای قوسی
(پل آب بر) ساخته اند که هنوز هم پابرجا هستند و سازه های آنه امروزه نیز با اهمیت
به شمار می آید.

پل معلق

پل معلق پلی است
که توسط کابل ها (یا ریسمانها یا زنجیرها) در عرض رودخانه (یا در هر جایی که مانع
وجود داشته باشد) کشیده شده اند و عرشه توسط این کابل ها معلق مانده است. پل های
معلق مدرن دو برج در میان پل دارند که کابل ها آن را می کشند. بنابراین برج ها
بیشترین وزن جاده را تحمل می کنند.

نیروی فشاری

نیروی فشاری عرشه
پل معلق را به سمت پایین متراکم می سازد در نتیجه این نیروی فشاری به برجها وارد می
آیند. اما از آنجا که این یک پل معلق است, کابلها این نیروی فشاری را از برجها
گرفته و آن را در بین خود پراکنده می کنند. و آن را به زمین منتقل می کنند, جایی که
آنها محکم بسته شدند.

کشش

کابلهایی که میان
دو لنگرگاه خود یعنی تکیه گاهها قرار گرفته اند, دریافت کننده نیروی کششی هستند.
وزن پل و حمل و نقل روی آن سبب می شود که این کابل ها به شدت کشیده شوند. تکیه
گاهها نیز تحت کشش هستند ولی از آنجا که همانند برجها, محکم به زمین بسته شده اند,
کشش موجود در آنها پراکنده می شود.

 

 



 

 


تقریباً همه پلهای
معلق به غیر از کابل ها از یک سامانه خرپا نیز بر خوردارند که در زیر عرشه پل قرار
گرفته است (
Deck
truss
).
این سامانه موجب استحکام بیشتر عرشه و کاهش تمایل سطح جاده به نوسان و مواج شدن می
شود.

یک پل معلق
کلاسیک در شهر نیویورک

انواع پلهای
معلق

پلهای معلق به دو
شکل طراحی می شوند: پل معلقی که به شکل

M
است و نوع کم کاربردتری که به صورت «کابل ایستاده»
۶
طراحی شده که بیشتر شبیه
A

است. پلهای کابل ایستاده دیگر مانند پلهای معلق معمولی  نیازی به دو برج و چهار
تکیه گاه ندارند. در عوض کابلها از سمت جاده به بالای برج محکم بسته شده اند. در هر
دو نوع پل, کابلها تحت کشش هستند.

 

 




Forces on a cable-stayed bridge
 

 



 



پل کابل ایستاده در نزدیکی ساوانا

 

نیروهای دیگر
در پل

ما در مورد دو
نیروی بزرگ و مهم فشاری و کششی در طراحی پل بسیار صحبت کردیم. تعداد بسیار زیاد
دیگری از نیروها در پل وجود دارند که در طراحی پل باید مد نظر قرار گرفته شوند. این
نیرها معمولاً به محل مشخصی بستگی داشته و یا به نوع پل مرتبط است.

نیروی گشتاوری

نیروی گشتاوری
نیروی چرخشی یا پیچشی و یکی از نیروهایی است که به طور موثر در پلهای قوسی و تیری
وجود ندارد ولی به میزان قابل ملاحظه ای در پلهای معلق وجود دارد. شکل طبیعی قوس و
خرپاهای موجود در پلهای تیری اثرات مخرب این نیرو را از بین می برد. پلهای معلق به
دلیل معلق بودن در هموا (توسط کابلها) در برابر این نیروی گشتاوری بخصوص در هنگام
وزش بادهای تند بسیار اسیب پذیر است.

همه ی پلهای معلق
در عرشه ی خود از خرپا ها بهره می برند که همانند پلهای تیری تاثیرات نیروی گشتاوری
را کاهش می دهد ولی در پلهایی با طول زیاد, خرپای موجود در عرشه به تنهایی کافی
نیست. آزمون « تونل باد»
۷
برای سنجش میزان مقاومت پل در برابر جنبش های چرخشی بر روی مدل آزمایش می شود.
ایجاد خرپاهای آیرودینامیک در سازه هاو کابلهای آویزان مورب از روش هایی هستند که
برای تقلیل تاثیرات نیروهای گشتاوری به خدمت گرفته می شود.

تشدید

تشدید ( ارتعاش در
چیزی که توسط نیروی خارجی به وجود آمده و با ارتعاش طبیعی اصل آن چیز, هماهنگ و هم
موج است) نوعی نیرویی است, افسار گسیخته که می تواند بر روی پل اثرات مخربی بگذارد.
امواج تشدید کننده از میان پل به صورت امواج عبور خواهد کرد. یک نمونه مشهور از
قدرت تخریب این امواج مرتعش پل «تاکوما ناروز»
۸
است که در سال ۱۹۴۰ توسط بادی با سرعت ۴۰ مایل در ساعت (۶۴ کیلومتر در ساعت) تخریب
شد. بررسی های دقیق از محل نشان می دهد که خرپای عرشه ناکارآمد بوده ولی با این حال
عامل اصلی فرو ریزی پل نبوده. در آن روز باد با سرعت به پل ضربه زده و با برخورد
قائم به پل باعث ایجاد ارتعاش شده است. این باد های متوالی لرزش و ارتعاش را افزایش
داده تا آنجا که این امواج توانستند پل را فرو ریزند.

زمانی که یک ارتش
بر روی پل رژه می رود, اغلب به سربازان گفته می شود " قدم رو" . با این کار, ریتم
رژه ی آنها سبب ایجاد تشدید در پل می شود. اگر ارتش به اندازه کافی بزرگ باشد و
آهنگ ارتعاشی لازم را داشته باشد در نهایت می تواند پل را فرو پاشد.

به منظور مقابله
با تاثیرات تشدید در یک پل, خیلی مهم است که در پل کاهندهای امواجی طراحی شود تا در
این امواج تداخل ایجاد کرده و از شدت آن بکاهد. ایجاد تداخل یک روش موثر در برابر
امواج مخرب می باشد. تکنیک های کاهش امواج معمولاً شامل اینرسی نیز هستند. اگر پلی,
به عنوان مثال یک جاده با سطح پیوسته و یک تکه داشته باشد, یک موج قوی می تواند در
امتداد پل حرکت کرده و منتقل شود. اگر جاده از تکه های مختلفی تشکیل شده باشد و
صفحات آن همدیگر را همپوشانی کرده باشند آنگاه جنبش از یک بخش توسط صفحات به بخش
دیگر منتقل می شود. از آنجا که آن صفحات بر روی یکدیگر قرار گرفته اند, اصطکاک نیز
ایجاد می شود. این ترفند, اصطکاک کافی را برای تغییر فرکانس امواج مرتعش را تولید
می کند. با تغییر فرکانس می توانیم از ورود امواج مخرب به سازه جلوگیری کنیم. تغییر
بسامد به طرزی موثر دو نوع مختلف از موج را به وجود می آورد که موجب خنثی شدن
یکدیگر می شوند.

آب و هوا

نیروی طبیعت به
ویژه آب و هوا به گونه ایست که مبارزه با آن مشکل و حتی در برخی موارد امکان پذیر
نیست. باران, یخبندان, طوفان و نمک هر کدام به تنهایی می توانند در فرو پاشی پل نقش
بسزایی داشته و تحت یک مجموعه به احتمال بسیار قوی خواهند توانست پل را تخریب کنند.
طراحان پل با مطالعه و بررسی شکست های گذشته حرفه ی خود را بدرستی آموخته اند. آنان
آهن را به چوب عوض کردند و سپس فولاد را جایگزین آهن کردند. بعد ها از بتون بطور
گسترده در پلها بهره گرفتند. هر کدام از مواد و مصالح جدید و یا تکنیک های طراحی,
ثمره درسهایی است که در گذشته آموخته اند. با دانستن نیروی گشتاوری, تشدید و
آیرودینامیک ( بعد از چند شکست بزرگ ) طراحی های بهتر نیز شکل گرفت.تا آنجاکه
توانستند بر مسئله آب و هوا غلبه کنند. تعداد شکست های مرتبط با آب و هوا و شرایط
جوی بسیار فراتر از تعداد شکست ها در زمینه طراحی بوده است. این شکست ها به ما
آموخته است که همواره به دنبال راه حل بهتری باشیم.

 دانلود
این مقاله همراه با متن انگلیسی

منبع:

mrafiee.5u.com

Howstuffworks.com

PBS.org


Civeng.carleton.ca


hsba.go.jp

 

پی نوشت:


۱- Howe


۲- William Howe


۳- Roman


۴- Baroque


۵- Renaissance


۶- cable-stayed


۷-

Wind-tunnel

۸-

Tacoma Narrows

 

 

دانلود


http://s1.icivil.ir/dlserver/civil92/fileonline-thb.gif
راهنمای دانلود از سایت
اگر نمی دانید چطور باید دانلود کنید
گروه تلگرام مهندسی عمران

مطالب مرتبط

۱۷ دیدگاه

  1. محمد كشاورز | 25 تیر 1387 | شماره دیدگاه : 6485

    با عرض سلام و خستهنباشید خدمت شما
    کمال تشکر را برای دراختیار قرار دادن این مقاله ارزشمند دارم
    در صورت امکان مطالبی در مورد سازه های هیدرولیکی هم قرار دهید
    در خصوص ترجمه مقالات مربوط به مسائل مهندسی عمران در صورت نیاز خوشحال می شوم کمکی باشم.
    با امید موفقیت روزافزون برای تمامی جوانان
    پاسخ:
    ما هم خوشحال میشویم از اطلاعات و تجارب شما استفاده کنیم

  2. Anonymous | 22 مهر 1387 | شماره دیدگاه : 6486

    in besyar khoobe va be basavad tar shodan jameye mohandesie omran komak mikone
    sepas

  3. mohammd hosein | 29 مهر 1387 | شماره دیدگاه : 6487

    salam,man ye poroje daram,dar morede”anvae ravesh haye ejraye pol va taghato haye gheyre hamsath,va barnamez rizi tajhizat va mashin alate mortabet” mishe komakam konid?
    پاسخ :
    میتوانید از همین مقاله استفاده کنید و همچنین فیلم اجرای پل کارون را هم از فروشگاه تهیه کنید

  4. مهدی | 14 اسفند 1387 | شماره دیدگاه : 6488

    من تا به حال کلی مقاله از سایتتون دانلود کردم.خیلی جالبه
    و برای عمرانیها غنیمتی هستید.ممنووووون

  5. marzieh | 29 اسفند 1387 | شماره دیدگاه : 6489

    ba salam
    agar emkan dare dar morede sakhte kharpa makaroni(az hamoon ebteda) mano rahnemayi konid
    ba tashakor

  6. Anonymous | 11 خرداد 1388 | شماره دیدگاه : 6490

    salam aghaye mohandes! ba tashakor az zahamateton mikhastam begam file ro nemishe downloud kard mesle inke az ro 4shared bardashte shode lotfan rahnamaee konid. ba sepas
    ******************************
    با تشکر از شما حق با شما بود دوباره آپلود کردم و لینک اصلاح شد

  7. رضا | 14 خرداد 1388 | شماره دیدگاه : 6491

    مطلب بسیار اموزنده ای بود.بسیار ممنون.

  8. هادی | 29 تیر 1388 | شماره دیدگاه : 6492

    آقا واقعا سایت خوبی دارید.استفاده کردم،ممنون

  9. iman | 3 مرداد 1388 | شماره دیدگاه : 6493

    alam, tqrhaye sazehaye sabok(kharpa) be shedat niyazmandim.
    merc

  10. محمد | 10 آذر 1389 | شماره دیدگاه : 6494

    من از مطالب سایت شما خیلی استفاده کردم سپاسگزارم.
    پیشنهاد میکنم جدیدترین مطالب و کنفرانس های خارجی نیز استفاده کنید.

  11. Anonymous | 22 بهمن 1390 | شماره دیدگاه : 6495

    عالی بود

  12. سمیه بخشی | 27 اسفند 1390 | شماره دیدگاه : 6496

    salam va faght khaste nabashin

  13. Anonymous | 25 مهر 1391 | شماره دیدگاه : 6497

    عالی

  14. غلامرضا بابائي | 6 آبان 1391 | شماره دیدگاه : 6498

    باسلام من نظریه ائی در رابطه با قسمت های منتاژی روی پایه های پل طبقاتی اتوبان صدر دارم . میتوانید مرا راهنمائی کنید به کجامیتوانم مراجعه کنم . اگر این نظریه درست باشد در هزینه پل تاثیر گذار است . باتشکر ۰۶/۰۸/۹۱

  15. الهه | 26 دی 1391 | شماره دیدگاه : 6499

    من این مطلب رو در چند سایت دیگه هم دیدم ولی تفاوت شما در اینه که منابع رو هم معرفی می کنید و این یعنی دیدِ پژوهشی به مطالب. با سپاس فراوان

  16. عاطفه | 18 اسفند 1391 | شماره دیدگاه : 6500

    سلام
    ببخشید من ی مقاله راجع به پل سفید اهواز دارم ، شما میدونید آیا کتاب یا مجله ای راجع به این موضوع هست یا نه؟

  17. مرضیه | 19 اردیبهشت 1392 | شماره دیدگاه : 6501

    با سلام
    میخواستم اگه میشه اطلاعاتی در مورد ساخت پلهای کابلی به خصوص پل کابلی میدان امام حسین مشهد در اختیار من بگذارید،اطلاعاتی مانند فازهای ساخت، ساختار شکست، نیروهای کاری و…..
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *